Praktisk information om internetbehandling

I den här texten finns information som är bra att känna inför en internetbehandling. Behandlingsprogrammen som erbjuds på BUP Internetbehandling förutsätter bland annat att ni kan logga in på 1177.se.

Om behandlingen

Hur fungerar det praktiskt?

Första kapitlet i internetbehandlingen aktiveras på den dag ni kommit överens om tillsammans med er behandlare. Barn eller ungdom och förälder har under varje vecka separata kapitel. 

I början och slutet av behandlingen kommer ni att få svara på ett antal frågor. Det är för att vi ska se om ni blir hjälpta av behandlingen. För att vi behandlare ska kunna följa hur det går för er kommer ni också få svara på ett mindre antal frågor vid ytterligare några tillfällen under behandlingen.

Behandlingen

Kapitlen innehåller text och filmer med olika situationer att reflektera över. Mellan kapitlen får ni uppgifter att träna på i vardagen. Varje vecka får ni också stöd och coachning via plattformen av er behandlare, som sedan startar upp nästa kapitel. De kapitel som ni redan har gjort står markerade som färdiga, men ni kan under hela kontakten med BUP Internetbehandling gå tillbaka och titta i kapitlen.

Behandlingstiden är 10–12 veckor (beroende på behandling) och behandlingen består av ett kapitel varje vecka. Under behandlingsveckorna kommer ni ha tillgång till en behandlare. Hinner ni inte klart med alla kapitlen under behandlingstiden kommer vi öppna de eventuella kapitel som är kvar, så att ni kan fortsätta jobba med dem på egen hand. Vi rekommenderar att ni minst lägger ca 3 timmar varje vecka på att jobba med behandlingen.

När internetbehandlingen har fullföljts har ni en uppföljande kontakt med er behandlare. Om ni känner att ni behöver mer råd och stöd under behandlingens gång kan ni skriva till er behandlare via meddelandefunktionen i plattformen. Det går också bra att ringa till er behandlare eller till mottagningen.

Logga in

För att komma åt behandlingsplattformen behöver ni först logga in på 1177. På hemsidan till 1177 tar du dig vidare till en tjänst som heter ”Stöd och behandling”. Följ instruktionerna här nedanför.

Föräldrar och ungdomar loggar in med e-legitimation. E-legitimationer som fungerar för ungdomar är antingen mobilt bank-id med full behörighet (dvs. inte ungdomsversioner av e-legitimation/bank-id) eller Freja eID Plus.

Om du inte har möjlighet att ordna e-legitimation åt ditt barn får ni istället logga in via en förälders e-legitimation (gäller för barn upp till 12 år). Kontakta mottagningen om ni är osäkra på hur ni ska logga in.

Logga in i Stöd och behandling – Steg för steg

  1. Öppna din webbläsare och skriv in 1177.se i adressfältet, Klicka på knappen ”Logga in” i övre högra hörnet.
  2. Logga in i 1177:s e-tjänster.
  3. Välj inloggningsalternativ: bank-id, mobilt bank-id, övriga e-legitimationer. Har du problem med att logga in, kontakta supporten på 0770–72 00 00.
  4. Klicka på ”Alla övriga tjänster” i rutan Övriga tjänster.
  5. Klicka på ”Stöd och behandling” under rubriken Få stöd och behandling via nätet.
  6. Klicka på programmet som ni ska gå, till exempel ”BIP:s ångestprogram för ungdomar” eller ”BIP:s ångestprogram för ungdomar – föräldradelen”.  

Logga in som ombud i Stöd och behandling

Om barnet som ska gå i behandling är under 13 år kan du agera ombud och komma åt behandlingen via ombudsfunktionen.

  1. Logga in som vanligt.
  2. Klicka på barnets namn under rubriken Agera ombud.
  3. Klicka på menyn högst uppe till höger (tre horisontella streck).
  4. Välj ”Stöd och behandling” i menyn.

Här kan du läsa mer om ombudsfunktionen.

När ni har loggat in

Första gången ni loggar in i programmet får ni direkt tillgång till en ”snabbguide” som beskriver var ni hittar olika delar i programmet. Ni kan gå igenom snabbguiden direkt eller välja att komma tillbaka till den senare. Den finns alltid tillgänglig i fliken ”Översikt”.

Frågeformulär

Sen kommer ni att få svara på ett antal frågor innan ni kommer vidare till själva behandlingen. 

Information från vårdgivaren

Efter frågeformulären dyker det upp en ruta med allmän information till er från er behandlare, läs igenom den innan ni börjar. Sedan kommer ni också se att ni har fått ett meddelande från er behandlare. Läs gärna det först innan ni börjar arbeta med kapitlet.

Aktuellt innehåll

I fliken ”Översikt” hittar ni rubriken ”Aktuellt innehåll”. Under den här rubriken finns kapitel med text och filmer samt alla övningar och uppgifter som ni har möjlighet att arbeta med. 

I den här fliken finns även historik med sådant som ni har fyllt i tidigare. Ni kan alltid gå tillbaka och titta på det som ni tidigare läst eller skrivit.

När ni gjort färdigt ett kapitel, kommer er behandlare att öppna upp nästa kapitel för er att arbeta med.

Gör personliga inställningar på 1177

  1. Om du aktiverar aviseringar för sms och e-post får du aviseringar och påminnelser som är viktiga i behandlingen. Alla aviseringar visas i din inkorg på startsidan när du loggat in på 1177.se. Du kontrollerar dina inställningar genom att klicka på länken ”Inställningar” överst på sidan på 1177.
  2. Fyll i dina kontaktuppgifter. Välj Avisering och påminnelser via sms och Avisering via e-post genom att klicka i rutorna intill. Spara därefter dina inställningar.

Avslutat program

När behandlingstiden är slut efter 10–12 veckor kommer ni att kallas till ett uppföljningsbesök på mottagningen. Ni kommer fortfarande att kunna logga in i plattformen och titta på det ni gjort, men ni kommer inte längre att kunna ha kontakt med er behandlare genom plattformen.

Bra att veta

Ni kan logga in till 1177:s e-tjänster på dator, platta eller smartphone. Utseendet anpassar sig efter den enhet ni använder för tillfället.

Stäng webbläsaren när du loggat ut

Webbläsaren kan tillfälligt lagra information om din e-legitimation. Stäng ner alla öppna fönster i webbläsaren när du har loggat ut, för att förhindra att någon obehörig får tillgång till dina uppgifter.

Support

Vid problem, frågor eller synpunkter på själva innehållet i programmet kan du vända dig till din behandlare. Om du har tekniska problem eller frågor, till exempel kring inloggning, kan du kontakta supporten på 1177. Telefonnumret dit är 0770–72 00 00, och supporten är öppen alla dagar från kl. 6.00–22.00.