Depression och nedstämdhet

depression och nedstämdhet illustrationAlla känner sig ledsna och nedstämda ibland – det är en del av livet. Men om ledsenheten håller i sig kan den övergå i en depression. Den som är deprimerad får svårt att klara vardagen, livet kan kännas meningslöst och man vill oftast inte tänka på framtiden.

Depressionen yttrar sig på flera sätt:

  • Den yttrar sig känslomässigt genom att man blir ledsen och irriterad, känner ångest eller känner sig värdelös.
  • Depressionen påverkar ens sätt att tänka. Man blir negativ, tappar lusten och blir självkritisk. Man kan också bli mer känslig för krav och kritik från andra.
  • Kroppen förlorar all energi och lust. Man kan få ont i magen, huvudvärk och aptiten kan påverkas så att man går upp eller ned i vikt. Ofta får man problem med sömnen och blir väldigt trött.
  • Det är också vanligt att en depression förändrar ens beteende. Man kanske drar sig undan och slutar med sådant som man i vanliga fall tycker om att göra. Det är heller inte ovanligt att man blir aggressiv, börjar skolka, dricka alkohol eller ta droger. Depression ger ofta koncentrationssvårigheter och det blir svårt att orka med skolarbetet och att fatta beslut.
  • Relationer påverkas, både den till föräldrar, kompisar och andra som står en nära.
  • Många som är deprimerade börjar tänka på självmord. Då är det viktigt att söka hjälp så fort som möjligt. Läs mer om depression och självmordstankar.

 

Det är olika hur mycket och ofta man känner av depressionen. Vissa kan känna sig precis som vanligt i vissa stunder och sedan bli mycket nedstämda. Andra känner nedstämdheten hela tiden. 
Det kan också vara så att man inte tänker på sig själv som ledsen och deprimerad i första hand, utan snarare känner sig arg, irriterad och trött.

 

Stöd och hjälp

Om man under längre tid har känt sig så nedstämd att det har blivit svårt att klara vardagliga saker, till exempel att gå i skolan, äta och sova ordentligt, eller att träffa kompisar, kan man behöva stöd och hjälp. Då kan vara svårt att själv ta sig ur nedstämdheten och de negativa tankar man har. Ett sätt att få hjälp är att ta kontakt med skolsköterskan på skolan. Vissa skolor erbjuder stödjande samtal. Skolan kan också hjälpa till med vidare kontakter om man behöver mer stöd. Det kan till exempel vara hjälp med att vända sig till oss på BUP. Man kan också vända sig direkt till BUP.

 

Akut hjälp

Om man är så deprimerad att man har självmordstankar eller skadar sig själv är situationen allvarlig. Då bör man söka hjälp akut. Man kan antingen själv kontakta en BUP-mottagning eller be någon vuxen man litar på om hjälp. På vardagar under dagtid vänder man sig till en av våra lokala mottagningar. Under kvällar, nätter och helger vänder man sig istället till BUP-klinikens Akutenhet.

 

Vad kan man göra själv?

Det är bra att försöka ha en normal dygnsrytm, äta regelbundet och att röra på sig. Det kan kännas svårt, men är viktigt eftersom det hänger ihop med hur man mår psykiskt.

När man är deprimerad är det vanligt att man drar sig undan och tappar lusten och energin att göra saker. Man kanske äter sämre och stannar kvar i sängen istället för att gå upp och göra saker. Det gör tyvärr att depressionen blir värre. För att må bättre måste man försöka göra tvärtom.

När man rör på sig skapas ”må-bra-hormon” i kroppen och det är en viktig del i att må bättre. Man får försöka hitta ett sätt att röra på sig som känns bra. Det kan också bidra till att man sover bättre. Många som lider av depression har svårt att sova och ett första steg till att må bättre kan vara att skapa en fungerande dygnsrytm.

Fråga BUP
Våra senaste frågor och svar