Vill skära mig, varför är det så?
Jag undrar om man kan skära sig fast man inte har "problem"? Jag mådde dåligt i vintras å våras men nu mår jag bra.(har fått hjälp) Jag testade att skära mig några gånger fast inte så djupt. Men nu ibland, t.ex. när jag ser en rakhyvel bara vill jag skära mig för att se blodet! Det blir inte ärr efter , inga stora som man ätnker på iallafall. Jag har ett bra liv och är inte olycklig.. det känns som ett stort svek mot min familj och alla andra som skär sig för att de verkligen mår dåligt. Jag vet inte om jag fortsätter för att jag läser så mkt om ungdomarsom mår dåligt och skär sig och därför gör jag det också..? nu har jag inte gjort det på ett tag men jag skulle ändå vilja göra det... varför är d så här?

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev får jag intrycket av att du är en ung tjej som står med båda fötterna stadigt på jorden: "jag har ett bra liv och är inte olycklig" skriver du till exempel.
Samtidigt söker du en spänning bortom tryggheten i testande av gränser. Det är som om du vill känna och uppleva mer, kanske upptäcka mörkare och okända sidor inom dig själv. Det du beskriver är en sida av att växa och mogna som människa. Men att självskada är inte något bra testande.
Vad bra att du inte skadar dig nu. Fortsätt låta det vara något i fantasin och försök hitta annan spänning i tillvaron i stället. Det finns många spännande saker att göra i livet!