Vill skada mig, men samtidigt inte
hela mitt liv har det varit bråk och elände, alltid... pga min adhd. men jag har försökt ändra på det i över elva år! men varje gång som jag försöker att tex inte vara arg, komma ihåg saker, ta egna initiativ osv så går det åt helvete ändå. när allt är jättebra så gör jag ändå något fel och glömmer något så börjar jag och mina föräldrar bråka igen. inga små bråk utan helt allvarliga stora bråk. snart slutar det med att jag får åka till bup och utreds.. men jag vill det inte och jag har försökt gång på gång att förändras. jag har skurit mig, förut för att jag var arg eller ledsen. men jag slutade och nu har det kommit tillbaka. jag vill skära mig. men efteråt skäms jag. jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp..
en sak till som jag undrar över är om det är normalt att man vill bli skadad? alltså ibland vill jag att andra ska skada mig, att jag råkar ut för en olycka elr nåt sånt. ibland till och med att någon skulle... utnyttja mig sexuellt. då skulle jag ha någonting att vara ledsen över. samma sak om jag ramlar och det börjar blöda så blir jag bara glad. och vill att det ska fortsätta. det låter helt sjukt och jag vet inte vad jag ska göra åt det :'(
anonym

BUP svarar:
Hej Anonym och tack för att du skriver till oss! Att skada sig själv är ett dålig sätt för att hantera jobbiga känslor. Dåligt eftersom det är kortsiktigt. De jobbiga känslorna blir bara fler på lång sikt.
Att sluta rakt av med att skära sig själv kan vara svårt eftersom de jobbiga känslorna fortfarande finns där. Det som du skulle kunna prova är att testa något annat när du blir arg/ledsen istället för att skära dig. En lista på olika andra beteenden hittar du här:
http://shedo.org/stod/fardighetslista/ Prova olika andra aktiviteter och hitta något som passar dig. Det kan vara bra att du inte är JÄTTE arg eller JÄTTE ledsen första gången som du provar. Testa någon gång när du kanske är lite arg eller ledsen för att känna av hur det känns.
Att vilja bli skadad är inte helt ovanligt, men det är självklart inte bra. Ibland kan det kännas lättare om någon annan står för skadandet så man själv slipper det. Det har dock samma mål: att slippa känna jobbiga känslor. Jag tycker att du ska försöka hitta alternativ till att skada dig själv och hantera de jobbiga känslorna. Om du märker att detta är alldeles för svårt på egen hand ska du inte tveka att be om hjälp. Du kan då kontakta ungdomsmottagningen (tel nr och adress hittar du på www.umo.se). Annars tycker jag du ska prata med någon vuxen som du litar på (till exempel någon på skolan).
Lycka till!