Vill kunna lätta på hjärtat utan att någon lägger sig i
Jag försöker hålla mig nyttig, men blir allt för frestad av godis eller annat onyttigt. Sen efteråt känner jag mig dålig så då spyr jag upp allt. Har precis börjat med det, går på bup och ska ta en paus eftersom jag vägrar prata. Vågar jag säga till min psykolog eller kommer hon säga det till mamma? Hatar också att allt jag säger skrivs ner, vågar inte anförtro psykologen om att jag ska ta livet av mig (och spyr fortfarande skär mig) för läste en annan fråga där du svarade att då måste föräldrarna få veta! Blir väldigt krångligt. Jag vill faktiskt inte ha hjälp från bup. Vill bara kunna lätta på hjärtat utan att någon lägger sig i, men det går ju inte att göra på den här planeten???

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Jag måste säga att den fråga du tar upp är väldigt svår och det är många som undrar över detta. Många är också liksom du väldigt frustrerade. Det är som du säger, men jag ska förtydliga. Berättar du något för din behandlare som innebär en fara eller risk för dig (ex självmordstankar, allvarlig självskada osv) så måste behandlaren oftast berätta för dina föräldrar. Det gäller inte allt du berättar om, utan bara det som kan innebära fara för dig.
Man kan - och ska - alltid prata med sin behandlare om vad och varför föräldrar ska informeras. Och man kan komma överens om hur det ska gå till. Anledningen till att behandlaren måste berätta är inte för att skvallra, för att vara elak eller för att göra saker värre (fastän det ibland kan kännas just så). Syftet är att föräldrar ska få den information de behöver för att kunna hjälpa sina barn må bra och hindra dem från att fara illa. Och för att de ska kunna ta det ansvar de som föräldrar enligt lagen är skyldiga att ta. Jag tänker att dina föräldrar kanske vill hjälpa dig även om det ibland inte känns så. Eller vad tror du?
Jag undrar lite om varför du faktiskt går på BUP och vad du har för mål med det? Vill du sluta spy och skära dig? Du kanske vill att psykologen bara ska lyssna och psykologen kanske vill något annat? Det är viktigt att du och psykologen har ett gemensamt mål och kan jobba tillsammans för att nå det. Vad skulle kunna hjälpa dig nå dina mål?
Du verkar ha det jobbigt och det vore självklart bra om du kunde prata med din psykolog om detta. Berätta för henne om din oro för att hon ska berätta vidare det du säger. Säg till psykologen vad du önskar och behöver. Säg åt henne att du bara vill att hon ska lyssna, om det är det du vill! Jag tycker också att du ska ta upp din oro kring vad som skrivs ner. Ta reda på vad det är som skrivs och hur det skyddas av sekretess. Du har rätt att få läsa din journal och få förklarat för dig vad som står där. Det är bra att du vill vara aktsam om dina inre tankar på det här sättet, men jag tror att du kommer se att du har mindre anledning att oroa dig än du tror.
Det är självklart att du ska kunna lätta på ditt hjärta, och jag hoppas att du kan göra det på något bra sätt! Lycka till med allt och hoppas att du snart kan må bättre.