Vill kunna äta vad jag vill, men faktiskt inte göra det
Hej
Jag kom igår ut från en vecka lång inläggning på sjukhus för anorexia. Idag träffade jag SCÄ och vi uppdaterade matschemat jag fått att följa på sjukhuset och nu är det tänkt att jag ska äta och gå upp i vikt. Jag vill inte. Jag ser ingen mening i att gå upp. Visst, det är gott att äta allt det som jag så länge tvingat mig själv att motstå men som jag nu blir tvingad att äta, men det är ångest och andra hemskhetet som kommer på köpet. Och när jag väl kommit upp i vikt, då kommer jag ju inte kunna äta vad jag vill längre, för då går jag ju upp för mycket. Jag har gått upp 2 HELA KILO sen jag las in för en vecka sedan, jag lägger alltså påmig som in i helvete och nu vill dom ÖKA ännu mer på maten? Det här går inte. Jag vill inte. Jag vill kunna äta vad jag vill, men inte faktiskt göra det. Jag vill inte äta.

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev.
Det du beskriver är det som ofta händer när man börjar äta efter svält och ångesten och de jobbiga känslorna kommer. Det viktiga här är dock att försöka gå emot de jobbiga tankarna då vägen till att må bättre faktiskt kommer genom att äta, även om det känns bakvänt. För att kroppen ska fungera så måste den få i sig näring och det går inte att må bättre utan.
Jag kan tänka mig att två kilo känns mycket för dig men man kan också se det som att du har gått två kilo mot ett friskare liv! Du skriver att det även är andra hemskheter som kommer på köpet och jag undrar lite vad de handlar om? Kanske att det är något som bör lyftas till dina behandlare. Jag tänker att det viktiga i nuläget är att prata med dina behandlare om dina tankar och känslor så att de kan anpassa din behandling.
Sköt om dig!