Vill inte leva med långärmade tröjor längre
Hej. Allt är svart, och jag vet inte vad jag ska göra. Lider av så mycket ångest och panik. Jag skär mig, kanske inte extremt mycket, men jag gör det. Det är därför det känns som att jag inte ska få hjälp, för det finns folk som skär sig värre. Att ingen skulle ta det på allvar, men min ångest är är verkligen stark. Och det är ingen som vet att jag skär mig och just nu på sommaren är det så jobbigt att dölja det. Har jämt långärmade tröjor, mamma och pappa säger jämt ska du inte bada och vad ska jag säga? Jag får alltid försöka komma med någon dålig bortförklaring. Jag är rädd för konsekvenserna att någon märker det, men jag kan inte sluta. Vad ska jag göra? Vill inte leva med långärmade tröjor och längre..

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Du har det jobbigt och du vill få till stånd en förändring och du har just påbörjat den, bravo! Det är inte tydligt i ditt brev vad som är orsaken till att du mår dåligt och vad som är bakgrunden till att du börjat skära dig och det är inte alltid man vet det heller. Men att du mår dåligt, har ångest och skär dig framgår och du är orolig att ingen ska ta dig på allvar!
Jag vill med detta svar förmedla ett hopp till dig om att det finns hjälp att få och att om du berättar för någon professionell om hur du har det kommer de att ta dig på allvar. Har du berättat för någon? Finns det någon annan som vet om att du skär dig?
Du är rädd för konsekvenseran om någon märker, vad är det för konsekvenser? En konsekvens kanske skulle vara just att du kan få hjälp? Nästa steg för dig skulle kunna vara att våga berätta för någon i din närhet. Det kanske skulle vara en lättnad att berätta för en förälder så att du slipper gå omkring ensam med din hemlighet och sedan så småningom ta steget till någon professionell som tex BUP-mottagningen på den ort du befinner dig.
Det finns olika sätt att arbeta med att bli av med ångest, du kommer att kunna må bra. Din omgivning behöver dock veta om hur du mår för att kunna hjälpa dig!
Lycka till!