Vill inte bli frisk från min psykiska sjukdom
Hej bup!
Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mitt problem men ibland så känns det som att jag inte vill bli frisk från min psykiska sjukdom. Enligt många som jag pratat med så verkar jag inte vilja inse själv att jag är sjuk. Jag är väl rädd för att bli frisk kan man säga. Jag vet inte säkert men om jag ska gissa så tror jag ätt det är för att jag har varit sjuk så pass länge (snart 5 år) att jag inte vet längre hur det känns att bara "frisk". Varför vill jag inte bli frisk?
varför?

BUP svarar:
Hej!
Det var en bra iakttagelse du gör att du inte vet hur det känns att vara frisk. Kanske du inte heller riktigt vet hur man gör för att inte verka sjuk. På något konstigt sätt kanske det blir ett tomrum efter sjukdomen som måste fyllas och du inte riktigt vet med vad.
Det slog mig att du ju faktiskt kan ha missat vad många andra utan psykisk sjukdom har gjort medan du varit dålig? Det är trots allt många och viktiga år du varit borta (om det nu är så att du varit det?).
Jag vet att många som råkar ut för psykiska problem ibland går och väntar på den rätta känslan. Risken är att känslan inte kommer. Ett bra tips kan då vara att försöka att göra det som är ”friskt” utan känslan. Oftast kommer då känslan så småningom att infinna sig. Det kanske inte är att du inte vill bli frisk. Det kanske är att du inte vet hur man gör för att verka frisk? Om du kommer på hur du skall göra kommer nog känslan så småningom. Det kan ju vara så att det känns mer bekant och vant att vara sjuk än det främmande frisk. Det kan i så fall säkert vara både skrämmande och svårt. Så i grund och botten tror jag inte att det är sjuk du vill vara i stället för frisk, utan snarare att du vill klara av att leva ett annat sorts liv än det du haft de senaste fem åren. Passar det att önska dig välkommen tillbaka?