Vill få bort känslan genom att få ont
Ibland så blir jag väldigt arg, då vill jag få bort känslan genom att få ont. Det är svårt att förklara hur jag menar, men då vill jag liksom få ont för att tänka på smärtan och sluta vara arg. Jag har slagit mig själv en gång förr några månader sen men för några dagar sen så tog jag en rakhyvel och skadade mig själv. Jag skadade mig själv lite grann eftersom jag var inte vill ångra det sen samt att jag inte vill att det ska synas. Är det vanligt att göra så när man blir arg eller när man tänker på flera saker? och om jag berättar det för någon i bup, kommer de prata om det med mina föräldrar?
Jag behöver vekligen svar!

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev.
Du beskriver att du kan känna dig väldigt arg eller ha många tankar i huvudet och då har du gjort dig själv illa på olika sätt. Det är inte ovanligt att man försöker hitta olika sätt för att hantera svåra tankar och känslor. Ibland kan fysisk smärta i stunden avhjälpa psykisk smärta. Detta är dock inte något särskilt effektivt alternativ, det löser ju inga problem!
På BUP kan man få hjälp med att dels hitta en förståelse och kanske förklaring till varför du mår som du gör, dels arbeta med att hitta andra bättre handlingssätt som kan hjälpa dig på sikt. När det gäller kontakt med föräldrar brukar ungdomar kunna träffa en behandlare på BUP, en eller ett par gånger ensam. Vi är i de flesta fall skyldiga att berätta för föräldrar om ett barn har kontakt med BUP. Vi tycker att det är bra att ta kontakt med föräldrar ihop med barnet/ungdomen, eftersom det kan finnas saker man kan behöva prata om tillsammans.
Jag vill även tipsa dig om en sida där det finns många berättelser och idéer för att förhindra självskadebeteende: www.shedo.org Ta hand om dig!