Varför får jag svårt att andas och panik?
jag har problem som plågar mig i min vardag. Jag mörkrädd och det gör så att varje gång jag blundar för att sova så måste jag kolla igen efter några sekunder pågrund av mörkret, sen så är det också att när jag har en bestämt tid att gå upp för att göra något t.ex. när jag ska gå till skolan så går jag upp kvart i sju, på kvällen innan så går jag och lägger mig och tänker bara på vilken tid jag ska gå upp, det gör så att jag inte kan somna och så ser jag att klockan blir mycket och då tänker jag "nej, jag kommer aldrig orka att gå upp imorgon" så får jag panik verkligen panik och bara gråter och så blir det tungt att andas.
Sen har jag haft problem med både mina kompisar och mina föräldrar. Mina föräldrar är skilda och vid julas så började dom bråka för en sak och det blev rätt stort så nu kan dom inte äns prata med varandra eller äns se varandra och den ena har pratat skit om den andra, jag har fyra kompisar och alltid bland oss är är det jag som är utstött och då tänker jag bara på att det är mitt fel, att det är jag som gör att dom inte vill vara med mig, och det har jag också mått dåligt av hela våren.
Hur kan man göra för att övervinna mörkräddheten ? och varför får jag svårt att andas och panik?
L

BUP svarar:
Hej L!
Du beskriver flera problem, känslomässiga och i relationer med andra, som du mycket klokt har förstått hänger samman med varandra.
Det är tydligt att dina föräldrars skilsmässa och bråk har drabbat dig och just nu drabbar dig kanske än hårdare. Det är tungt när föräldrarna "pratar skit om varandra”! Man älskar ju båda sina föräldrar och ska inte behöva stå ut med sådant prat, det gör ont att höra! När föräldrarna är så upptagna med att bråka med varandra är det lätt att känna sig bortglömd, ensam och övergiven inombords. Du beskriver tydligt hur du känner dig ensam med dina rädslor att inte vakna i tid och tar på dig skulden även när du orättvist blir utanför bland kompisarna.
När du har svårt att andas och får panik, har det att göra med att du skrämmer upp dig själv. Din känsla av ensamhet och oro skrämmer upp dig och du börjar känna hur rädslan ökar och blir då ännu räddare. Det kan man behandla med till exempel andningsövningar. Jag tror att du skulle må bra av att prata med någon om hur du har det och dina rädslor. Du skulle kunna få stöd att bli mer rättvis mot dig själv, vilket på sikt kan ge dig en tryggare självkänsla.
Du kanske har någon kurator i din skola att vända dig till? Du kan också kontakta Ungdomsmottagningen eller en BUP-mottagning. Din närmaste mottagning hittar du på www.bup.se under Hitta mottagning. Ge inte upp att söka tills du får rätt hjälp!