Vågar inte ta medicin mot ångest
Hej, har fått atarax utskrivet av en läkare från BUP, som ska hjälpa mot min ångest osv. Har de senaste dagarna fått svårt att andas, ont i bröstkorgen, lungor och hjärtat. Fick som en sorts våg av panik förut och låste in mig på toan, kunde inte andas och allt blev suddigt, så jävla läskigt. Vad var det som hände? Vågar inte ta medicinen för att har hört att man blir så trött av den, och har redan sömnproblem (är jämt dödstrött) så tänk om jag somnar vid nåt olämpligt tillfälle! Men det är så sjukt jobbigt att ha ångest och behöva låsa in sig på toan i ren panik. Vet inte hur jag ska hantera allt :(
Mikaela

BUP svarar:
Hej Mikaela!
Det låter verkligen som du har det oerhört kämpigt med både ångest och sömnproblem. Trots det så vågar du inte riktigt ta den medicin du fått på BUP eftersom du är rädd att du kan somna vid olämpliga tillfällen.
Jag vill absolut råda dig till att med en gång ta kontakt med den läkare på BUP som skrev ut medicinen och berätta om din svåra ångest och också hur rädd du är för att ta medicinen. Sådana samtal är läkarna på BUP vana vid och det är viktigt att du får den hjälp du behöver.
Jag vet inte om du också går i någon samtalskontakt hos någon annan behandlare? Om du gör det så tycker jag att du också ska prata med den behandlaren om dina rädslor för medicinen. Hoppas du får den hjälp du så väl behöver! Lycka till!