Våga släppa anorexian?
Hur ska jag våga mig ut ur anorexian? Det är så hemst! jag vill inte! har nu varit i 1 år under vård men vill fortfarande inte bli frisk...Känner mig så tjock fast jag har BMI på XX, Vill bara spy helatiden och är så rädd för att anses som frisk. Känner att jag annars inte kommer få uppmärksamhet. Känner mig "misslyckad" som anorektiker för att jag aldrig fått näsmagsond.. Är så rädd ledsen arg på mig själv att jag skär mig! hjälp snälla!
Marja

BUP svarar:
Hej Marja!
Du har skrivit ett insiktsfullt brev om hur svårt du har med din anorexia. Uppmärksamhet är jätteviktig, precis som du skriver. Det handlar om att man bli sedd, uppskattad, önskad, älskad mm. Sådan positiv uppmärksamhet formar vår självbild, och därför är det så att vi behöver den. Då mår man bra och kan också ta hand om sig själv på ett tillåtande och kärleksfullt sätt. Om man inte har fått tillräckligt med uppmärksamhet så kan man i stället ta till något som gör det dramatiskt tydligt, för att andra ska ge uppmärksamhet.
Du verkar inte ha hittat andra sätt än att svälta och skära dig? Jag vet ju inte hur du har det omkring dig. Men du behöver hjälp att hitta andra sätt att få den uppmärksamhet som du behöver och har rätt till. Jag tycker du ska prata med den eller dom som hjälper dig i vården om hur du kan göra i stället för att göra dig själv illa. Granska dig själv.
Naturligtvis är du rädd och ledsen för hur det är. Men du behöver inte vara arg på dig själv. Använd den styrkan som finns i din ilska till att leta andra strategier att få uppmärksamhet. Hela ditt brev andas styrka. Våga använda den!