Vad ska jag göra för att läka mina ärr?
hej, snällasnälla svara!!! jag har frågat massa olika ställen men ingen kan hjälpa mig! i alla fall, jag har ärr och har läst att man ska skydda dom från solen om man vill att dom ska tonas bort så gott det går. men det är lite knepigt nu när det är sommar! jag älskar linnen, det är min klädstil helt enkelt och nu när det är sommar har jag det såklart hela tiden och jag vill inte låta detta stoppa mig och sätta käppar i hjulet för min sommar! men samtidigt vill jag ju göra allt jag kan för att få bort dom. så, min fråga, måste man verkligen ha "riktigt" skydd eller funkar det med hög solskyddsfaktor, typ 50 bar småbarn? hur påverkas ärren om man inte skyddar dom från solen? och mina är typ rosa så dom syns väldigt väl, vad ska jag göra, HJÄLP!!!!
snällasnällasnällasnällasnäklla svara!!!

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är konstigt att du inte kunnat få hjälp med din fråga. Dessutom har du redan själv svaren, även om de är jobbiga och går emot din längtan att använda den klädstil du vill. Din fråga ska du egentligen ställa direkt till en läkare på vårdcentralen som kan titta på dina ärr, men jag kan svara så länge utifrån egen erfarenhet: ärr ska skyddas från solen tills de är helt läkta. Jag föreslår att du kollar med sjukvårdsrådgivningen www.1177.se till att börja med.
Hoppas du kan ha en bra sommar trots dina ärr!