Tränar hårt, är det också självskadande?
Hej, bara ett par snabba frågor; Jag tränar 2 timmar hårt varje dag, är det farligt? Jag har haft ett självskadebeteende i över 2 år nu och jag tryckte in ett rakblad i mitt ben senaste gången, behöver jag hjälp? och sist av allt, min kompis mår dåligt och när jag hjälper henne lägger hon sina problem på mig så jag blir mer deprimerad men hon lycklig, är det fel av mig att ta åt mig hennes problem?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du har kontaktat oss! Två timmars hård träning varje dag är ganska mycket men för att avgöra om det är farligt behövs mer information då det inte måste vara det. Äter du bra? Vilar du också? Vad är huvudsyftet till träningen? Du skriver även att du självskadar och det får mig att undra om den hårda träningen också är ett sätt att straffa dig själv? Om det är på det sättet är hård träning inte bra för dig och det är då viktigt att du får hjälp. Även om du skulle träna på ett sunt sätt i 2 timmar så tycker jag att du ska söka hjälp för ditt självskadebeteende. Att köra in ett rakblad i benet är destruktivt och det ska inte behöva vara så. Har du någon som du kan prata med? Jag tycker att du ska försöka att prata med någon vuxen på din skola som skolkurator, skolsköterska, ungdomsmottagning och framförallt dina föräldrar om hur du känner. Du skriver också att du blir deprimerad av din kompis som lägger sina problem på dig och undrar om det är fel av dig att ta åt sig av hennes problem. Att du finns där och lyssnar är väldigt juste som kompis och att du också blir tyngd visar att du bryr dig och tar åt dig. Men kanske att du själv har nog med ditt eget nu och att allt tillsammans blir för jobbigt för dig att bära? Du skulle kanske kunna försöka förklara det för din kompis och säga att hon i nuläget blir mer hjälpt av att prata med andra om det och att du känner att det blir för jobbigt för dig. Det är även viktigt att hon respekterar dig och dina gränser! Tag hand om dig och sök hjälp för ditt självskadande!