Svårt sitta stilla och få saker gjort, är det någon sorts ADHD?
Hej, jag är en kille på 14 år, och jag har ett problem där jag alltid studsar med mitt ben, hela tiden! Jag har också koncentrations svårigheter, när jag gör läxor kommer jag bara på anledningar att göra de senare eller bara kommer jag in på något annat och så kan jag hålla på med den andra saken hur läneg som helst, jag har också problem att lyssna på lektionerna, jag bara drömer bort eller håller på att snacka med andra eller håller på med min mobil. Men dock lektioner jag tycker är intressanta kan jag lyssna på utan problem! Kan jag ha någonsorts ADHD eller något? Väldigt tacksam för svar!
Filip T

BUP svarar:
Hej Filip och tack för ditt brev!
Jag blev glad över att du vände dig till oss. Visst kan det vara så att du har adhd och det tycker jag att du ska få hjälp med att ta reda på, på en gång. Du kan prata med dina föräldrar och tillsammans med dem ta kontakt med skolhälsovården som gör en första bedömning av dina svårigheter i skolan och dina koncentrationsproblem. Skolläkaren kommer att bedöma om det behövs göras en adhd-utredning eller inte och i så fall var den ska göras.
I Stockholm görs adhd-utredningar både på BUP och på Barnläkarmottagningarna och det är skolläkaren som gör en första bedömning om vart remiss ska skickas. I andra kommuner kan det vara organiserat på andra sätt.
Om du kommer till BUP kommer du och dina föräldrar att få göra en neuropsykiatrisk utredning för att ta reda på om du har adhd. Det innebär att du kommer att få träffa en psykolog ett antal gånger för att göra en del tester. Dina föräldrar kommer att intervjuas om ditt liv och om hur din utveckling har varit. Du kommer även att få träffa en barnpsykiater för att göra en läkarbedömning. Därefter får du besked om du har adhd eller inte. Hoppas att du fått svar på dina undringar!