Social fobi
Hej, jag anesr att jag lider av allvarlig social fobi. Det värsta problemet är att jag inte kan umgås med mina kompis på skoltid pga att jag rodnar extremt lätt. Jag undviker helst att kominicera i skolan, detta har varit ett problem i ungefär 1,5 år. Det startade då jag började gymnasiet. Förutom att jag har svårt att prata med människor då de kan dömma mig snabbt, så var jag en person som tidigare gillade att prata och umgås med andra människor. På skoltid är det inte mycket som glädjer mig. Redovisningar är ett "helvete", då jag rodnar då jag redan har haft tanken på att rodna. Jag ar läst att det finns både en bok om social fobi, och en sorts edicin, boken har jag redan. Men nu undrar jag vad medicinen heter ovh var jag kan få ag på den. Snälla hjälp mig, så att jag kan få ett liv som en vanlig tonåring!
Nilssss

BUP svarar:
Hej!
Du är en kille som är mycket klar över vad det är som är jobbigt för dig - att prata med skolkamrater, redovisa inför klassen och att du lätt rodnar. På egen hand har du redan försökt ta reda på vad som kan vara till hjälp genom att läsa en bok om social fobi.
Det är initiativrikt och visar att du verkligen vill förstå och ta itu med ditt bekymmer. Om du tycker att du också behöver stöd av en utomstående föreslår jag att du vänder dig till BUP-mottagningen där du bor. Inom BUP har många stor erfarenhet av att hjälpa ungdomar som tampas med problem som dina.
Du undrar också över vilken medicin som kan vara till hjälp. Ibland kompletterar man psykologisk behandling vid social fobi med medicinsk. Om medicin skulle var till hjälp för dig måste du diskutera med en läkare, förslagsvis på BUP. Läkaren kan ta ställning till vilken medicin som i så fall skulle passa dig. Men som sagt i första hand tycker jag att du ska pröva psykologisk behandling.
Vid social fobi vet man att det t ex är väldigt hjälpsamt att man tränar på att utsätta sig för de situationer man tycker är jobbiga. För att klara det får man tips om olika saker man själv kan göra för att lättare genomföra det man tycker är svårt.