Skäms över att jag skär mig
Hej!
Jag har ett problem! Idag när jag och mitt lag var i omklädningsrummet för att duscha började några av tjejerna prata om att skära sig. Alla sa varför skär man sig på armarna, de gör ju bara det för att få uppmärksamhet för att alla ska få se hur dåligt man mår. De sa också det är så töntigt och massa sånt. Nu till mitt problem, jag skär mig.. Jag är snabb in i duschen för att ingen ska se mina ärr, och min fula kropp. Jag har en ätstörning och hatar verkligen min kropp, så det kanske är en av anledningarna till att jag skär mig. Jag har hjälp på BUP, men har nästan slutat att gå där, för jag säger att jag är frisk och mår bra, de vet inte heller att jag skär mig.
Jag skäms verkligen att duscha med tjejerna i mitt lag. Jag är så rädd att någon ska se ärren och tycka att jag är töntig, söker uppmärksamhet och allt de säger. Det gör jag verkligen inte! Jag skär mig inte för att få uppmärksamhet! Jag skäms över det men kan inte sluta. Vad ska jag göra, ser någon de får jag panik! Vad ska jag göra? Vill inte leva mer. Hjälp.
lilla jag

BUP svarar:
Hej,
Ditt mest akuta problem verkar handla om hur det skulle bli om dina kompisar fick syn på dina ärr. Jag skulle tro att om dom fick syn på ärren så blev dom kanske förvånade, men när förvåningen lagt sig är du ju den tjej som de redan känner och vet hur du är. Det skulle vara uppenbart att du inte söker uppmärksamhet med att skära dig, eller är töntig. Det är bra att du deltar i duschandet och inte flyr undan. På shedo.org kan du läsa mer om dina svårigheter och hur andra med likande problem tänker och gör. Jag tycker du ska prata med den BUP-kontakt du har. Om det känns svårt så kan du ta med ditt brev, det beskriver så tydligt hur det är för dig. På BUP möter vi många som skär sig, och som också har ätstörning. Så vi är vana vid de svårigheterna och vi arbetar med dom. Men det förutsätter förstås att vi vet om hur det är. Vi vet också att det kan dröja innan man kan berätta om svåra saker. Också att problemen kan återkomma så man kan behöva ta upp en tidigare kontakt, eller byta behandlare. Du skulle kunna få hjälp att själv acceptera att du har skador och hur du skulle kunna visa dig för andra utan att skämmas. Ta hand om dig!