Sådan far sådan son
Jag har skrivit ett flera sidor långt dokument om alla mina problem detaljerat. Kortfattat:
Mamma och Pappa brukade slå varandra. Jag blev konstig i huvudet men alltid försökt dölja det. Idag är jag en väldigt paranoid kille med en rejäl brist på empati och massa andra sjuka tankar. Jag har inga vänner längre, jag hade en vän men hon orkade inte med alla fall av instabilitet jag fick som nu i efterhand påminner en hel del dem min pappa hade när han misshandlade min mamma.
Tur för min vän att man inte kan misshandla någon genom internet. Sådan far sådan son... Jag skulle nog behöva hjälp men jag vågar inte söka eftersom jag inte har någon lust till att bli kallad psykopat och en bokstavlig kopia av pappa av min mamma för det är jag inte
Oanonym

BUP svarar:
Tack för att du skriver till oss och berättar om din situation trots att du säger att du inte vågar söka hjälp!
Din oro för att söka hjälp hänger ihop med att du är rädd för att bli kallad psykopat. Det kan jag verkligen förstå att du inte vill och jag undrar om någon har kallat dig för det.
Du beskriver en otrygg uppväxt där dina föräldrar brukade slå varandra. Jag förstår att den påverkat dig. Du skriver också att du att stora svårigheter idag att fungera i relationer, att du är instabil och paranoid. Jag uppfattar det som att du känner dig mycket orolig för dina egna tankar och reaktioner.
Det är positivt att du i allt det svåra kan se att du är en helt egen individ som inte är en kopia av dina föräldrar. Det betyder ju också att ditt liv kan bli annorlunda än dina föräldrars. Du kan efter dina förmågor välja helt egna vägar livet och så småningom också hitta vägar i relationer med andra.
Jag tror absolut att du skulle ha nytta av en samtalskontakt och du skulle då kunna börja med att berätta om din rädsla för psykopatstämpeln. Du skulle ju kunna visa det brev du skrivit hit om du tycker det känns svårt att framföra det kravet.
Ge dig själv den chansen att få hjälp nu när du är ung. Det är du värd! Du kan kontakta din närmaste BUP-mottagning för att få tid. Lycka till!