Så fort jag hör om en sjukdom tror jag att jag kommer få den
hej, jag har stora problem med oro och rädsla. först kunde jag hantera dom men nu har det bara gått över gränsen vet inte om jag har hypokondri eller något men jag hoppas på att du kanske kan ge mig ett svar. i februari fick jag min första ångest då fick jag panikattacker och allt som förekommer med ångest men efter typ 7-8 månader försvann alltihop förutom min oro och rädsla...jag tänker hela tiden på sjukdomar, så fort jag hör om en sjukdom så tror jag att jag kommer få den. vad tycker du jag borde göra? det här är det jobbigaste jag har varit med om jag behöver verlkigen hjälp

BUP svarar:
Hej!
Ångest och oro kan ta sig många olika uttryck. För dig började det med panikattacker och nu visar sig ångesten i form av oro för att du ska smittas och bli sjuk, det vill säga hypokondri.
Hypokondri kan innebära stort psykiskt lidande och begränsningar i livet. Det är vanligt att man söker många olika läkare för sina upplevda åkommor men efter undersökning får till svar att man inte lider av någon kroppslig sjukdom. Hur stora problemen är varierar från lindriga besvär till mycket svåra och handikappande tillstånd.
Det är svårt utifrån ditt brev avgöra hur stora besvär du har. Fungerar det för dig i skolan, på fritiden och med att umgås med kompisar eller hindrar rädslan dig från att göra vanliga aktiviteter? Eftersom du tycker att detta är mycket jobbigt för dig och du önskar hjälp rekommenderar jag dig att vända dig till BUP-mottagningen där du bor. Vill du inte ringa dit själv kan du be dina föräldrar göra det. Vi på BUP är vana att möta bekymmer som dina.