Rädd att behandlaren ska prata om att mamma slog mig
Hej. Idag var jag på mitt andra besök hos bup, och min behandlare frågade mig frågor ur en enkät. Där kom frågor som handlade om ifall jag hade blivit misshandlad av mamma, och jag tänkte ljuga först och säga att jag inte har blivit det men tankarna bara snurrade och sen råkade jag säga ja fast jag egentligen inte ville. Nu är jag typ dödens. Hon gick längre in på det här med just vad mamma har gjort osv och jag hade jättemycket skuldkänslor för jag älskar mamma och vill inte förstöra mer än vad jag redan gjort. Mamma var med på samtalet men behandlaren ville prata enskilt med mig medans hon hjälpte mig att fylla i enkäten. Behandlaren försökte flera gånger med att få mig att gå med på att få in mamma i samtalet och prata om detta men jag är livrädd att nåt ska hända eller att mamma ska bli arg på mig eller kanske slå mig igen. Behandlaren sa att hon skulle prata med sin chef om ifall det är ett MÅSTE att ta upp detta med mamma också, även om det var ca 2 år sen hon slog mig senast i samband med sitt alkoholproblem hon hade då. Vi har bokat in ett möte om en vecka igen och jag antar att mamma kommer svara på samma frågor som jag fast ur den vuxnas perspektiv för att det låg en enkät till där som var till henne. Jag har sån extrem ångest och vet inte vad jag ska göra och funderar på att ta mitt liv på riktigt denna gången. Mamma kommer hata mig om hon får veta vad jag har svarat på frågorna och jag vet inte vad som kommer hända, snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att det känns otäckt. Du har berättat mer än vad du hade tänkt från början och nu är du rädd för vad det får för följder. Om vi på BUP får veta att det förekommer våld i den unges miljö så är vi skyldiga att agera. Vi måste prata med föräldrarna och även socialtjänsten.
Nu säger du att detta hände för flera år sedan och det är säkert därför som din behandlare vill prata med chefen först innan hon eventuellt går vidare.
Jag tycker att du ska ringa din behandlare och prata så ni i god tid innan nästa möte kan gå igenom vad som ska sägas. Då är du lite mer förberedd. Berätta också att du känner dig livrädd för mammas reaktioner och att hon behöver vara lite varsam med dig.
Det är inte säkert att din behandlare kan svara direkt om du ringer, men du kan lämna ett meddelande på hennes telefonsvarare och säga att det är jätteviktigt att hon ringer upp dig så snart hon hinner så får du nog svar snart.
Ha det bra.