Har problem att leva sig in i andras känslor
Hej jag har en fråga om aspergers syndrom. Det är även så att jag tror att jag har aspergers syndrom vid sidan om min ADHDdiagnos. Min läkare berättade att personer med aspergers syndrom saknar intresse för andra personer och endast är intresserade av sig själva. En kompis till mig har aspergers syndrom och han är väldigt intresserad av sig själv. Men när vi träffas så brukar han fråga hur jag mår och vad jag gjort dom senaste dagarna osv men han har problem med att föra en konversation med folk han nyss träffat då han kan säga saker som han uppfattar som skämtsamt fast han egentligen sagt tex " Du är ju dum i huvudet" och dom andra blir väldigt ledsna och han förstår inte att han varit elak.Saknar alla personer med asperger intresse för andra?. Mina problem är att leva sig in i andras känslor och att klara förändringar samt att jag känner att halva jag är inne i en fantasivärld och att andra halvan är i den riktiga världen. Bör jag prata med min läkare och min psykolog?
fimpen

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev berättar du om dina kloka funderingar över dig själv och hur du är. Eftersom det här verkar vara viktiga frågor för dig tycker jag att du ska ta upp det med din läkare och psykolog.
De sociala svårigheter som man har vid Aspergers syndrom är ofta individuella och ser inte likadana ut för alla med diagnosen. En del som har fått diagnosen Aspergers syndrom har ett väldigt stort handikapp i sociala sammanhang medan andras svårigheter inte märks lika tydligt. Det behöver alltså inte vara så att man bokstavligen saknar intresse för andra människor, utan det handlar mer om att man uppfattar andra människor annorlunda och därför behöver lära sig och träna på att förstå hur andra tänker och känner.
En del personlighetsdrag hos personer med Aspergers syndrom påminner om drag som finns hos många människor, men ställs diagnosen Aspergers syndrom så betyder det att man har väldigt mycket mer av just de här svårigheterna.