Pappa slår mig och mina bröder
Jag har lite problem med min familj....Min pappa är väldigt..aggresiv är väl rätta ordet att beskriva honom med. Han slår mig och mina två bröder...Min mamma har stuckit för längesedan. Men det värsta är att när han slår oss så säger han att det är mitt fel att han måste göra det. Jag har Asberger och vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. jag litar inte på min kontaktperson som jag och mina bröder bor hos några dagar i veckan. Jag förstår inte riktigt vad det är jag har gjort för att göra pappa så arg? Det är mitt fel att mamma stack oxå....Jag är jobbig och korkad...
Silas

BUP svarar:
Hej Silas!
Tack för ditt brev!
Jag blir upprörd då jag läser brevet där du berättar om hur din pappa slår dig och dina bröder och sedan dessutom lägger skulden på dig.
Det är enligt svensk lag absolut förbjudet att slå barn! Det innebär att ingen vuxen får slå barn någonsin, hur barnet än beter sig. Förbudet gäller i alla miljöer där barnet finns, alltså i hemmet, i skolan eller andra ställen. Jag förstår av ditt brev att du tar på dig skulden för att din pappa slår er och även för att din mamma flyttat ifrån er. Det låter som att du menar att alltihop beror på att du skulle vara jobbig och korkad och har Asperger? Det är fel. Jag vill här slå fast att det aldrig finns godtagbara skäl till att slå barn, eftersom det är skadligt och också förbjudet enligt lag.
Jag håller med dig om att du behöver hjälp att hantera hela din situation. Det är tråkigt att du inte litar på kontaktpersonen, som borde vara en trygg person för er. Skulle du i stället kunna prata med skolkuratorn på din skola eller med någon lärare som du känner förtroende för? Du har också möjlighet att ringa till Socialtjänsten på din ort och be om hjälp. Till BRIS kan man också ringa för att få prata med någon anonymt: tel 116 111 Det viktiga är att du hittar en vuxen att prata med om din situation.
Du måste snabbt få hjälp att få en tryggare och mer stödjande hemsituation, det är du värd!