Pappa har tagit självmord, är det fel att jag kan skämta och skratta?
Hej, i onsdag fick jag reda på att min pappa hade tagit självmord. Jag var självklart ledsen och förkrossade och det är jag fortfarande fast mindre. Nu är det så att när jag var hos min kusin en dag för att jag och min bror inte klarade av att vara hemma, men så skämta vi och skrattade, idag gjorde jag samma sak fast med mina vänner. Så min fråga är om det är okej? Det känns som om jag inte visar respekt för min pappa, men det känns som om han fortfarande är här.
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad förskräckligt sorgligt att det skulle bli så här med din pappa. Vi är viktiga för varandra. Nu till din fråga om det är OK att skratta och skämta även om man har en sorg att bära på. Jag har svårt att tro att din pappa skulle önska att du var ledsen resten av livet för att han är död.
Det bästa sättet att visa honom respekt är kanske att se till att leva ditt liv på ett gladare och lyckligare sätt än han lyckades med. Ingen människa orkar heller vara ledsen hela tiden och man kan vara ledsen och glad samtidigt (även om det låter konstigt). Det finns ett talesätt som heter att sorgen är randig. Med det menar man just det du beskriver att man kan var ledsen för att sedan bli glad för att sedan bli ledsen igen.
Om din pappa kunde se dig när du är glad tror jag att han skulle känna sig lite gladare. Fortsätt känna det du känner!