Osäker på mig själv och min kropp
Jag har läst en del om hur mycket man ska väga när man är så lång som jag är (172 cm). Men jag tycker inte det verkar rätt. Jag väger mycket mindre än vad sidorna refererar till som "ideal-vikten" för min längd. Men ändå vill jag gå ner mer i vikt, och jag tycker verkligen det ser ut som om jag behöver det också. Jag tycker inte jag själv är överdrivet smal så som andra säger att jag är. Jag kan se fettet på min kropp och jag vill bara bli av med det. Jag känner mig oerhört osäker på min kropp och det enda jag vill är att tycka om mig själv. Jag behöver verkligen hjälp.
Elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Tack för ditt brev och vad bra att du har skrivit till oss! När man får många tankar om sin vikt så blir det ofta allt större fokus på den och omgivningen reagerar, som den verkar ha gjort i ditt fall. Då är det mycket viktigt att man får hjälp att bryta den onda cirkeln.
För att minska i vikt äter man ofta mindre vilket ger mindre kraft till att må bra, vilket sedan gör att man äter ännu mindre och mår sämre osv. Då skapas det lätt en skev kropps-uppfattning och man ser fett som ingen annan ser. Du skriver att du känner dig oerhört osäker på din kropp och det hänger ofta ihop med hur det känns inuti. För att bli nöjd med sig själv räcker det inte att bli av med fett. Men du skriver också att du verkligen behöver hjälp och den insikten är ett stort steg på väg! Ju tidigare man får det brukare även vara desto bättre.
Jag tycker att du ska vända dig till någon vuxen i din omgivning som du har förtroende för och berätta det du har skrivit hit. En kurator, skolsköterska eller lärare som finns nära till hands som du kan berätta om dina tankar för, för att sedan få hjälp att prata om situationen tillsammans med dina föräldrar. Sedan kan du vända dig till BUP med någon av dina föräldrar för att få hjälp och stöd.
I vissa städer finns det även specialiserade ätstörningsenheter som man kan vända sig till. Du kan även kolla in www.shedo.org som är en sida där man kan få stöd för liknande problematik. Ta hand om dig!