Olika sidor i mig
Hej!
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja... Jag är en kille på 17 år som har självskadat sen jag var 11 pga att jag varit både mobbad och illa behandlad hemma plus att det har blivit ett lugn i allt kaos inom mig. Det är ävan för att jag har grova svängningar i mitt hummör, det pendlar mellan toppar i olika humör, ibland blir jag så ledsen att jag knappt orkar kliva ur sängen och 10 min senare är jag gladast i världen och skrattar som om mitt liv skulle vara felfritt. Det växlar hela tiden och det blir så extremt att allt bara blir jobbigt. En sak jag lärt mig med tiden är att bygga upp en mask så att jag visar en sida utåt medan hela jag kaosar innuti. Jag har även en "bror" inom mig. Vi pratar och diskuterar väldigt ofta, han är den agressiva av oss. Förut så var han även framme och agerade utåt men efter jag hamnade i ganska mycket problem så har jag lyckats tagit kontroll över det och han finns endast inom mig nu. Jag har aldrig varit och pratat med någon för jag vet inte riktigt hur jag ska göra, vad jag ska ta mig till. Jag vill inte heller att min mor ska veta om mina "problem". Jag har ingen aning om vad jag ska göra eller om det ens är något riktigt fel med mig. Jag kanske bara har fått för mig det.
Chao

BUP svarar:
Hej Chao!
Vad bra att du har skrivit till oss! Du har burit mycket inom dig en lång tid och att det låter som du nu behöver få hjälp och stöd utifrån. Det låter som att du har obearbetade erfarenheter och det brukar bli väldigt jobbigt att gå ensam med de tankar du beskriver. Människor är olika sårbara men utifrån de händelser du har varit med om så låter dina tankar normala.
Ibland kan det kännas ovant och lite jobbigt att prata med någon främmande om sin situation, men att dela det med andra brukar vara ett bra första steg. Finns det någon i din omgivning som du kan anförtro dig till? Vuxen? Kompis? Någon på din skola? Kanske att du själv kan kontakta/ ringa och rådfråga din närmaste BUP mottagning eller ungdomsmottagning www.umo.se där du bor.
När man pratar med någon annan så får man fler perspektiv och det blir ofta lättare att förstå och se situationen. Tveka inte att ta hjälp för få en bättre tillvaro!