OCD/Tvångssyndrom – hur får jag hjälp?
Hej, jag är 17 snart 18år och jag har OCD, tvångs syndrom, jag kan inte bli "skitig" om händerna och måste tvätta tills det känns bra igen, som innan var jag mycket ute i garaget meckade med motorer osv. Nu kan jag inte ens gå in där utan att duscha eller byta kläder.
Jag tror jag vet vad det beror på, min mamma och styvfarsa är alkoholister och just nu lever vi bara på min mammas lön vi har gjort de nu i ett bra tag och vill inte "skita" ner mina prylar, kläder vad som för vem vill gå runt i fläckiga kläder? Jag vet om att om jag öppnar ett dörrhandtag så kommer jag inte få fläckar på mina kläder men måste ändå tvätta dem.
Detta "problem" har jag haft nu i säkert 1-2år och vill inte ha de, just nu så gör jag saker som jag inte skulle ha gjort innan som sitta ner i vår soffa i tv rummet och sedan sätta mig i min soffa eller dator stol utan att byta kläder och lite andra "små" saker. Jag går runt med ångest 24/7 mer eller mindre, för vill inte hemma när dem har druckit vill dra till någon polare, men väljer att sitta i mitt rum där jag är "säker" från allt "skitigt". Jag har fått min flickvänn att tex tvätta händerna innan hon rör mig om hon har lagat mat eller gjort vad som och jag vill inte påverkar andras liv.. Men min fråga är kan jag göra något för att lindra min ångest hemma utan att vara "ren" och bara sitta på rummet? Jag vet att exponerings terapi kan man göra hemma? (Läser vård och omsorg och har psykiatri, så vi har gått igenom lite om OCD).
Kan jag få hjälp utan min mamma och dem får reda på det? Eftersom min morsan faktist jobbar som handledare för psykisksjuka och att jag kan inte prata med henne om "känsliga" saker pga. alkoholen, hon bryr sig mer eller mindre inte..
Bebbe

BUP svarar:
Hej Bebbe!
Tvång har med ångest att göra, och är mycket jobbigt för den som har det och även för dennes nära och kära, som ofta drabbas. För tvångssyndrom finns behandling att få, som varken behöver vara komplicerad eller långvarig.
Det som forskningen har visat har bäst resultat är KBT, kognitiv beteendeterapi, där exponering är en viktig del. Utifrån en överenskommen plan övar man sig i att närma sig det som känns jobbigt. Ibland, om ångesten är alltför svår, kan man även få medicinsk behandling. Ett tips är att försöka gå emot dina impulser att tvätta händer och byta kläder. Liksom försöka stå emot en stund, t ex en halvtimma. Ångesten brukar gå över efter ett tag. Detta är dock inte helt lätt att göra på egen hand, och jag tror att det bästa är att ta hjälp av någon professionell. Då kan man få hjälp och stöd i att hitta sätt att jobba med sin ångest hemma på ett strukturerat sätt.
Har du inte fyllt 18 än behöver dina föräldrar informeras om att du går på BUP. Dock är det så att de inte behöver vara med på samtalen eller i behandlingen. De behöver inte heller få reda på vad du pratar om med din behandlare. I många fall behöver man stöd när man ska jobba med sitt tvång hemma, så då är det bra att de därhemma också får information om vad behandlingen går ut på och varför du gör som du gör. Jag hoppas detta var svar på de frågor du hade. Tveka inte att ringa din närmaste BUP-mottagning om du har fler frågor eller funderingar. Lycka till!