Ny skola i ny stad
Hej, jag har precis börjat i en ny skola i en ny stad och allt känns super jobbigt, jag saknar min gamla skola och gamla kompisar super mycket och känner mig ensam och som ett wierdo typ, allt är så anorlunda här.
Jag blir jätte nervös för nästa dag och kan aldrig sova. Till exempel så är klockan halv fyra när jag skriver det här. Jag mår sämre och känner mig mer stressad än vanligt. Vet inte vad jag ska göra för att må bättre och få bra rutiner igen. Tacksam för svar/ L
L

BUP svarar:
Hej L!
Att flytta till en ny stad och där börja en ny skola är en jättestor förändring och omställning. Jag förstår att du tycker att det är jobbigt och jag tror att de flesta skulle uppleva det likadant om de var i samma situation som du.
Även om det inte är någon tröst för dig precis nu, så vågar jag påstå att det kommer att bli bättre. Så håll ut!
Du nämner en klok grej, som jag tror skulle underlätta läget för dig – rutiner. Rutiner är en sån grej som får oss människor att bli trygga och lugna. Det är ett sätt att få ned stress. Så mitt förslag till dig är att skapa dig några rutiner. Det behöver inte vara något stort alls; t ex att ta en promenad efter skolan, att gå och träna, att lägga sig vid samma tid, att göra något mysigt och lugnt innan läggdags. Kanske att ringa någon av de kompisar du saknar? Att prata med föräldrarna en stund? Att läsa en tidning eller bok som du blir glad av? När livet känns motigt och stressig är det extra viktigt att stoppa in flera sådana aktiviteter som du blir glad och lugn av. Det är, som sagt, ett sätt att minska stress och ladda batterierna.
Vad det gäller att känna sig som en ensam wierdo; som sagt, det är lätt att det känns så när man börjar på ett nytt ställe och där alla verkar känna alla. Detta är supervanligt och kommer att gå över. Men fram till dess; kan du hitta någon kompis som du kan prata lite mer med under skoltid? Att hitta någon kan ofta göra det lättare att gå in i nya situationer. Man kanske kan ta sällskap till lektionen och kanske det kan leda till flera nya bekantskaper vilket gör att din känsla av att vara ny och ensam kommer att minska med tiden. Lycka till!