Misstänker att min lillebror blir sexuellt utnyttjad
Hej!
Jag har en fråga om hur man kan göra då man misstänker att ens lillebror blir sexuellt utnyttjad av sin far. Jag har själv blivit utsatt av hans far, min före detta styvfar. Han har blivit dömd för sexuellt övergrepp på min lilla syster men inte för det han gjort på mig eller min stora syster då just våra fall blivit preskriberade. Min stora syster blev våldtagen av honom då hon var 18. Själv blev jag utsatt första gången då jag var 12 och har därefter utstått både fysiska och psykiska kränkningar. Just nu oroar jag mig jättemycket för min lillebror som just nu bor hos sin far då det blev bestämt igår att han skulle vara boendeförälder och att mamma bara skulle få träffa sin son varannan helg samt vissa lov. Det k'nns som att det är så mycket som de bara "struntar i" då de kunde bestämma en sådan sak då fadern är dömd pedofil, även fastän att han än en gång överklagat sin dom. Det märks så väl att min lillebror har blivit manipulerad av fadern och har därför sagt att han ville bo hos honom till social nämnden. Men då mamma fick prata med sin son i telefon igårkväll kom det fram till att han ångrar det han sagt och att han trodde inte att det skulle bli så här. Vi har vänt oss till både social nämnden och polisen om våra misstankar att min lillebror blir utsatt men vi har inte fått någon hjälp. Vi försökte få till så att min lillebror fick prata med en kurator eller psykolog men hans far vägrar låta honom prata med någon. Finns det någon möjlighet att få till det iallafall? Han behöver verkligen få prata ut om allt han varit med om...
Har ni något tips på hur vi kan göra eller vart vi kan vända oss?
Orolig för min lillebror

BUP svarar:
Hej!
Vad starkt av dig att skriva till oss! Det är allvarligt då du beskriver att ni har blivit utsatta för sexuella övergrepp av din före detta styvfar. Det låter det mycket märkligt att man har beslutat att lillebror ska bo hos sin pappa, men kanske har de inte all information? De enda som kan besluta om att din lillebror får hjälp utan pappans godkännande är socialtjänsten.
Du skriver att ni har vänt er till socialnämnden, som är den som fattar beslut åt socialtjänsten utifrån socialtjänstens information. Man kan alltid göra en orosanmälan till socialtjänsten som privatperson. Den görs anonymt, men brukar ha större kraft om den skrivs icke anonymt. Sök på orosanmälan på nätet så kan du läsa hur du ska gå tillväga.
Jag tänker att det bästa är att du beskriver precis som du har skrivit till oss, om det du har varit med om och att du är väldigt orolig för din lillebror. Om du vill så kan du också ringa in en orosanmälan.
Jag tänker att det är viktigt att du får hjälp och stöd av någon mer vuxen. Finns det någon i din närhet som du kan anförtro dig till som kan hjälpa? Kanske att ni äldre syskon tillsammans kan gå ihop och göra en anmälan? Du skriver inte hur gammal din lillebror är, men det är också viktigt att veta att han alltid kan vända sig till skolsköterska eller kurator på sin skola utan pappans godkännande. Om skolan får reda på förhållanden som är allvarliga så är även de skyldiga att göra en orosanmälan. Och ju fler anmälningar som kommer in desto effektivare brukar de vara.
Om din lillebror är äldre än 13 så kan han också alltid vända sig till en ungdomsmottagning för att prata utan pappans tillåtelse. De i sin tur är också skyldiga att göra orosanmälningar. Det viktiga i det här är att ni alla få hjälp och stöd tillsammans, dels för att skyddas från att övergreppen inträffar igen men också att ni får hjälp och stöd att bearbeta det ni har varit med om.
Sköt om dig!