Misstänker att jag kan lida av bipolär sjukdom
Hej!
Jag misstänker att jag kan lida av bipolär sjukdom eftersom jag kan se symptom hos mig själv och många i min släkt har det. Jag är även extremt paranoid på det sättet att jag ofta tror att jag ska bli mördad av människor jag går förbi.
Jag undrar om man kan komma till er och få en diagnos, eller i alla fall få veta om jag är sjuk eller bara lite tonåring? Tack på förhand.
Hanna

BUP svarar:
Självklart ska du vända dig till BUP för att få kontakt med någon där för att tala om dina funderingar om du kan lida av bipolär sjukdom. Man kan komma till BUP för samtal och utredning om en fråga som din. Man kommer att ta tid på sig att reda ut om dina tankar hör till tonåren, som du säger, eller om du visar tecken på bipolär sjukdom. Bipolär sjukdom kan vara ärftlig, och är också en sjukdom som det finns bra mediciner emot. Jag tycker inte du ska behöva undra över detta på egen hand. Kanske får du inte ett svar på en gång, men du ska i alla fall fråga.