Min kompis mår inte bra
Hej! jag har en kompis som är 15 år.
han har psykiska problem. hans mamma och pappa har skilt sig och han mår dåligt för hans pappa har pressat honom om att han ska bli Hockey stjärna hans mamma är svag och min kompis trycker ner hon han bestämmer och är som en boss över hon. sen när han är hemma hos sin pappa där bestämmer han. han skrev på facebook att han så här, jag tappar livslusten men när jag frågar honom så vill han inte prata om det han ändrar samtal. han går inte till skolan.
är jätterädd att han ska ta självmord har känt honom i 15 år. jag vet inte hur jag ska hjälpa honom för att han ska må bättre.
hoppas att jag kan på några svar!
alex90

BUP svarar:
Hej Alex !
Du låter som en fantastisk vän att ha som bryr sig och försöker prata om det som är jobbigt. Det låter som du verkligen förstår din vän och den jobbiga situation han är i. Om han nu inte vill prata om det utan byter ämne så undrar jag: Kan du berätta för honom om din oro och att du önskar att han sökte hjälp?
Om han nu inte vill prata med dig, kanske han i alla fall kan prata med någon annan. Kanske någon på hans skola, eller tränare eller vad som helst. Du kan ju inte ändra hur hans familjesituation ser ut, att föräldrarna är skilda och så. Du kan bara vara en vän som finns där. Kanske kommer han själv vilja prata om det med dig senare i livet. Jag känner också att du behöver få avlastning, så att du inte går runt med din oro själv. Kan du prata med dina föräldrar om vad du tänker och känner angående din kompis? Eller någon annan vuxen som du litar på. Jag tror det skulle vara bra för dig så du inte går och bär på någon hemlighet.
Kanske kan det också bli en väg till hjälp för din kompis. Lycka till!