Min flickvän är deprimerad
Hej, min flickvän är deprimerad och jag vill verkligen hjälpa henne. Men vad jag än gör så känner hon sig dålig och värdelös. Hennes uppväxt har varit svår. Hon har berättat allt för mig och hon vill inte berätta för någon annan för att hon känner att ingen bryr sig om henne. Hon säger till mig att det ända hon lever för är mig. Hon har många gånger sagt förlåt till mig, "Förlåt.. jag gjorde det igen" säger hon. Hon skär sig själv för att hon säger att hon mår bättre utav det. Jag undrar om det finns något jag kan göra för att hjälpa henne. Det ända jag vill är att hon ska må bra. Jag har försökt mycket länge. Tack!
Robert

BUP svarar:
Hej Robert!
Jag förstår att du är bekymrad över din flickvän som är deprimerad och som skär sig. Att skära sig är ju ett allvarligt symtom på att hon verkligen inte mår bra. Det är också ett tungt ansvar för dig att vara den ende som känner till hur hon mår, eftersom hon inte berättat för någon annan. Jag tror att du gör tillräckligt för henne genom att bara finnas där och lyssna på henne när hon mår dåligt men du kan också stötta henne att söka mera professionell hjälp. Mer kan du inte göra. Skulle du kunna motivera din flickvän att det är nödvändigt att hon talar med någon annan vuxen om hur hon mår, en person som hon har förtroende för? Du kan naturligtvis vara med på det samtalet som stöd eftersom du är viktig för henne. Det kan vara någon av hennes lärare, skolkuratorn eller skolsköterskan – det bästa vore ju att tala med någon av hennes föräldrar - men jag fick uppfattningen av ditt brev att det kanske inte är något alternativ. Om ni talar med skolkuratorn/sköterskan kan hon/han kartlägga lite mera hur din flickvän mår och hjälpa henne vidare till den närmaste BUP-mottagningen om det skulle behövas. Stötta och motivera henne att ta hjälp av andra professionella.
Lycka till!