Min bror slår och är elak mot mig
Jag mår dåligt av att bo under samma tak som min jämnåriga bror.
Han gör precis allting för att få mig att må dåligt, och han låter mig nästan aldrig vara ifred! Varje dag får jag mötas av kommentarer om mitt utseénde ( stor näsa, för lång hals mm...) och han är inte rädd för att påminna mig om det. Utöver det så slår han mig dagligen så att jag får synliga blåmärken och sår. Han har dessutom skämt ut mig offentligt ett flertal gånger.
Jag börjar tvivla på att det här är normalt bland syskon? Det är väl ändå inte det här som kallas syskonkärlek?
I vilket fall så orkar jag inte med det här något mer, det har blivit alldeles för mycket skit under så många år. Jag vet inte vad jag ska göra, min mamma vet om det, men hon har gjort allt som man kan göra, det går inte att stoppa honom!?
Systern

BUP svarar:
Hej Systern 15!
Det är inte alls ok att din bror slår dig, retar och är på dig ständigt. Det behöver få ett stopp och det ganska omgående. I inga andra sammanhang accepterar man såna beteenden och det är självklart att man inte ska acceptera det i en syskonrelation heller. Att bli slagen och ständigt få negativa påpekanden kan få allvarliga konsekvenser för självförtroendet för den som utsätts. Det är heller inte bra för din bror att vara den som gör de här sakerna mot dig. Vad ska han tänka om sig själv när han förstår vad han har gjort mot dig?
Det låter som din mamma har gett upp tanken på att kunna förändra och påverka den här situationen. Det är inte bra och hon behöver ta ett nytt tag om saken. Jag tycker att hon ska söka hjälp hos någon som ni gemensamt kan prata med. I en del kommuner kan man söka familjerådgivning. Ibland har socialtjänsten en avdelning där man kan få hjälp genom några familjesamtal. Socialtjänsten är ofta bra eftersom de är vana att prata med familjer. Annars kan man också söka privat på till exempel Lucasstiftelsen. Det kostar pengar men ibland kan samtalen vara till reducerat pris för ungdomar.
Om du själv vill prata med någon, vilket kanske också kan vara bra, kan du kanske vända dig till ungdomsmottagningen www.umo.se eller till kuratorn på din skola. Det är bra att du inte tänker acceptera att du utsätts mer. Fortsätter misshandeln/mobbingen utan att något blir annorlunda så kanske ni måste hitta en lösning där du och din bror säras åt under en period. Om det kan vara till något stöd så kan du kanske visa din mamma din skrivna fråga hit och det här svaret. Hoppas att ni kan förändra din situation!