Måste man få en diagnos för att ett testresultat visar något?
Hej
Jag är en kille med autism och fick diagnos när jag var 10. Nu har jag gjort ett test hos psykologen som visar att mitt IQ är ungefär 71. Jag har problem med att jobba snabbt och att koncentrera mig.Hon säger att hon måste sätta en diagnos utvecklingsstörning på mig då. Men jag vill inte ha det jag klarar mig i alla skolämnen utom i fysik bild och slöjd. Jag går i vanlig skola och jag är inte bråkig eller så och jag har kompisar och kan sköta det mesta själv hemma som tex laga mat och handla och sköta om min katt och mina fiskar. Kan man inte slippa det skulle vara hemskt att bli kallad utvecklingsstörd och jag käner mig inte utvecklingstörd heller?
Ledsen!!!

BUP svarar:
Hej Ledsen! Tack för ditt välformulerade brev!
De IQ-test som används i Sverige är i första hand skapade för att mäta förmåga till prestationer i skolan. Den diagnos du skriver om är det sekretess på och det är bara ett fåtal personer som får veta om den.
Jag tror det är bra om du tillsammans med någon förälder kan prata med psykologen som testat dig om diagnosen och hur det känns för dig. Du kan då få en förklaring till dina resultat av testet och vad det egentligen betyder. Ett testresultat säger absolut inte allt!
Inom BUP använder vi inte längre begreppet utvecklingsstörd. Hoppas att du blivit hjälpt av mitt svar på ditt brev.