Livet känns väldigt tungt
Hej
jag är en tjej som har börjat känna att livet känns väldigt tungt nu mera. Allt börja för ett par veckor sen då vi skulle gå ut på praktik och dem på praktikplatsen tycker att man ska orka göra typ allt. Visst inte för att jag inte klarar av det men då man måste kliva upp tidigt och man inte kommit i säng ordentligt kvällen före så känns det rätt tufft. Nu har jag jag just gjort färdigt den praktiken och det gick jätte bra men nu ska jag till en annan praktikplats i ytterligare några veckor och nu börjar jag känna att jag inte orkar längre. Min arbetsledare tycker jag ska börja klockan 7 och då måste jag kliva upp 5 för att hinna med bussen och jag kan inte somna fören 11-12 på kvällen för jag är inte trött före de och det har jag försökt säga men dem tycker i princip att man bara är lat för att man inte vill kliva upp så tidigt. Men nu känns det som kroppen börjar ge upp helt. Jag har har svårt att äta mellan varven, jag kan bli ledsen för ingenting, jag kan vara svår att prata med för att jag inte orkar ta in vad någon säger och jag har fått enu svårare att somna på kvällarna, det är nästan så att man skulle kunna tro att jag är apatisk. Jag vet att motion brukar hjälpa men jag tränar som vanligt (gymmar) men det är ingen skillnad. Jag ser snart inget annat val än att skolka för att orka med mig själv. Är det normalt att känna så här eller är det nått som inte riktigt är som de ska? Eller är jag bara "lat" helt enkelt.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Om du är lat eller inte kan jag inte svara på, men det låter som om du har det tufft med de nya krav du har på dig.
Det finns en hel del frågor jag skulle behöva ha svar på för att kunna hjälpa dig.Frågor som: är du motiverad till praktiken, hur ser ditt dygn i övrigt ut etc? Det enda jag tror att jag med bestämdhet kan svara på är att skolka inte verkar vara någon bra idé. Det löser inte problemet, gör det bara värre. Troligen kommer du att känna dig misslyckad och bara bli ännu mer ledsen och stressad.
Det låter som om du blir stressad av praktiken och att det inte fungerar för dig och frågan är om det går att göra något åt saken. Kan du förklara läget på jobbet för att få lite förståelse för att du försöker få ordning på saker och ting? Stressen gör förstås att saken bara blir värre.
Du berättar att du inte kan somna förrän vid 12 tiden. Sover du på eftermiddagen när du kommer hem? Det man kallar sömnhygien är en del regler som skall hjälpa till att få ordning på sömnen och en av reglerna är just detta: att inte förstöra möjligheten att sova genom att sova på eftermiddagen. Du skriver att du motionerar, vilket ju är bra men enligt reglerna skall man tänka på när på dygnet det sker.
På bland andra http://www.psykologtjanst.se/Soemnhygien.htm kan du läsa mer om sömnhygien. Motivation är förstås något som är viktigt. Min gissning är att om du är motiverad till praktiken kan få ordning på dygnsrytmen.
Hoppas att svaret du fått är till någon hjälp och lycka till med din praktik!