Lider jag av bipolär sjukdom?
Ibland mår jag jätte bra, har ett väldigt högt självförtroende och ser allting med en positiv inställning. Jag är upprymd och dras alltid till att göra saker som jag brukade göra innan jag började bli deprimerad: teckna och skriva.
Men ibland mår jag inte alls bra. Jag orkar inte göra någonting, ser allting med en negativ inställning och vill bara försvinna. Det enda jag känner är tomhet och hopplöshet. Jag brukar har tankar som att jag inte förtjänar att vara lycklig och det enda jag ser är mörker.
Dessa humören kan ändras vid flera tillfällen på en dag.
Jag sover inte alls bra längre heller. På helgerna går jag och lägger mig vid 22.00 för att bli ordentligt utsövd och sover till 11.00, men ändå känner jag mig inte utvilad.
Men det jag undrar är ifall jag kan lida av sjukdomen bipolär? Jag känner igen mig så väl när jag läser om det och vill veta ifall jag är det eller inte.
P

BUP svarar:
Hej P och tack för din fråga.
Först och främst vill jag säga att det inte är ovanligt att man har så kallade humörsvängningar när man är i din ålder. Det har med hormoner (och puberteten) att göra. Men ibland svänger det så mycket att hela livet blir ett enda lidande och då kan det vara bra att försöka förstå mer om vad som händer med en.
För att få reda på om man har bipolär sjukdom så måste man träffa en psykolog eller läkare ganska många gånger och genomgå en så kallad fördjupad bedömning. Jag vet att många människor läser på nätet för att försöka hitta svar på varför man mår dåligt. Och att man många gånger söker tills man hittar ett svar som man tycker stämmer in på en. Tyvärr är det inte alltid så enkelt, utan det där med själen och psyket är komplicerade grejer.
Om man har bipolär sjukdom så är det oftast andra, i ens omgivning som först upplever att något inte riktigt står rätt till. Oftast en lärare, vän eller förälder. Det är svårt att dölja det för andra. Oftast är det en anhörig som ser till att man får hjälp just för att de märker att någon blivit väldigt förändrad. Om du vill veta om du eventuellt skulle ha bipolär sjukdom så måste dina föräldrar boka tid på BUP för en första bedömning. Där kommer det sedan bestämmas om du behöver en fördjupad bedömning, eller kanske någon annan hjälp. Det där med sömnen är ofta ett tecken på att man inte mår bra. Du verkar snarare sova för mycket än för lite och ändå känner du dig trött eller inte utvilad.
Många människor behöver vara lite fyrkantiga när det gäller sovandet. Det innebär att man alltid lägger sig och stiger upp ungefär på samma tid, oavsett om man är trött eller pigg. Sedan är det viktigt att äta på regelbundna tider och att se till att man är ute och får frisk luft varje dag och rör på sig. Hur ser det ut med den biten för din del?
Du skulle först kunna testa att sova, äta och aktivera dig i lagom mängd och se om det blir bättre. Annars, be dina föräldrar att ringa BUP. Ha det bra!