Kontaktar BUP föräldrarna?
Jag har en förälder som i princip varje dag behandlar mig som skit och nästan verbalt misshandlar mig ibland. Pga detta mår jag dåligt hela tiden när jag är hemma samtidigt som hen, och det har ibland även gått så långt som att jag har skadat mig själv. Jag håller även inne känslorna på dagarna så de blir väldigt många på kvällarna och det gör så jag inte kan sova de flesta nätterna. Min fråga är då, om ett problem orsakas av en förälder och man besöker BuP, kontaktas ens föräldrar då? Det är den ena som är problemet och det får mig att göra illa mig själv istället för att försöka lösa det på andra sätt och nu vill jag söka hjälp, men inte om mina föräldrar kontaktas när jag gör det.
Feg kille.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver hit med din fråga! När det gäller om man måste informera en förälder/vårdnadshavare om att ens barn har kontakt med BUP så är svaret oftast ja, men det kan finnas undantag.
Ofta brukar man kunna träffa en behandlare någon gång ensam först. Då kan man komma överens om hur det ska gå till och vad man ska prata om tillsammans med föräldern. Kanske är det så att både du och din förälder behöver hjälp? Du beskriver att du stänger inne dina svåra tankar, någonting som ofta leder till att tankarna känns ännu värre. Det är inte ovanligt att de också kommer fram på kvällen när man ska sova, då man har tid att tänka.
Du berättar också att du har mått så dåligt att du gjort dig själv illa. Att en förälder behandlar dig illa och får dig att må så dåligt är någonting mycket allvarligt. Det låter som att det är jätteviktigt att du får hjälp med hur du har det hemma. Jag vill ändå uppmana dig att söka hjälp på BUP för dessa problem. Men du kan också kontakta någon annan vuxen i din närhet för att berätta om hur du har det; skolkurator, en lärare eller någon annan du känner förtroende för. Det kan vara bra att känna till att på
Ungdomsmottagningarna www.umo.se har personerna som jobbar där också tystnadsplikt, men inte samma skyldighet som BUP att kontakta föräldrar. Du ska inte behöva vara ensam i denna svåra situation och med dina svåra tankar. Lycka till!