Kompis som mår dåligt - i ett annat land
Jo...
Jag har en kompis som jag lärt känna över nätet. Han bor i ett annat land och vi har aldrig träffats, men vi har kommit varandra väldigt nära genom att chatta. Vi har det båda ganska jobbigt just nu med skol-stress och svikande kompisar.
Och nu har han gått över gränsen och börjar prata om hur hemskt hans liv är, hur mycket han hatar sin familj och sina kompisar.
Han pratar om döden. Och självklart upprör det mig. Jag får svårt att sova, går och känner den oroliga känslan i magen. Och det är så frustrerande att vi bor så långt ifrån varandra! Känner mig så hjälplös. Jag pratar inte med honom hur orolig jag känner mig, för det skulle förvärra saken. Jag försöker vara där för honom, men jag vet inte om han tar till sig det. Och jag vet inte hur långt han tänker gå. Jag kommer inte kunna hindra honom om han bestämmer sig för att ta sitt liv!
Snälla snälla, ge mig något slags hopp.
Sparris

BUP svarar:
Hej, Det måste verkligen vara oroande för dig att ha en nära kompis på distans, som uttrycker att han mår så dåligt som han gör.
Du ber om något slags hopp från mig och jag tänker mig att det också är vad du försöker ge din kompis. Snarare än att beskriva din egen oro och frustration vill du säkert kunna ge kompisen hopp, precis som du själv ber om det. Vad tror du skulle vara mest hoppingivande för din kompis? Tror du att era chattsamtal är hoppingivande i sig för honom? Att han kan dela med sig till dig och att du svarar utan att gå in på din egen oro? Jag tror det.
Men du verkar så ensam med din oro. Tror du att det är möjligt att förmedla till din kompis att du vill att han söker professionell hjälp för sitt mående? Är det möjligt med tanke på var han bor? Finns det professionellt stöd att få? Går det att be honom om det, fråga hur det går och för din egen del komma till en punkt där du vet att du inte är den enda som lyssnar på honom och försöker hjälpa honom till en mer hoppfull tillvaro?
Ta hand om dig under tiden som din kompis mår dåligt. Gör saker du mår bra av, som också hjälper dig att kunna klara din egen situation med skola och kamrater.
Jag hoppas förstås också, precis som du, att det blir bättre för din kompis framöver.