Känner mig mer mogen än många vuxna ….och är skiträdd
hej bup, jag är en tjej på 17 år som anser att jag är ganska normal...
det senaste året har jag blivit mer och mer medveten om min omgivning
och "vuxenvärlden".
när man var mindre så hade jag alltid en trygghet att luta mig emot men helt plötsligt börjar jag inse att de vuxna i mitt liv inte alls är så trygga som jag trodde... jag blir riktigt rädd faktiskt.
jag känner mig mer mogen än många vuxna jag känner att helt plötsligt finns det ingen trygghet längre, jag får klara mig på egen hand, men jag vill inte.. är skiträdd.
vill ha lite vägledning av vuxna ibland men har under detta året insett att det inte finns några vuxna utan att jag själv snart är vuxen..
jag inser att dett inlägg är lite dimmigt men hoppas på ett svar eller bara en respons från någon.
kram/Ella
ELLA

BUP svarar:
Hej Ella!
Du beskriver så bra och tydligt hur det kan kännas att bli vuxen.
När man börjar upptäcka att de vuxna inte kan och vet så mycket mer och bättre än man själv gör – eller som du säger; du känner dig mer mogen än dem. Det är både skrämmande och ställer krav på en, och man kan bli, som du så riktigt uttrycker, skiträdd!
Den enda tröst jag kan ge dig i nuläget är att det inte bara är läskigt, utan också riktigt kul att vara vuxen! Men det tar ju ett litet tag innan man inser det och på vägen dit kan det vara skönt att, precis som du säger, ha lite vägledning av vuxna ibland.
Vet du någon i din närhet som skulle kunna fungera som en sådan vägledare? Jag tror att det är bra om det kan vara någon utanför den närmaste familjen, en äldre kusin, en moster eller faster, en kompis förälder eller liknande.
Om du inte har någon du känner ett sådant förtroende för kan du vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Om du bor i Stockholm kan du också söka på www.tjejzonen.se
Jag hoppas verkligen att du hittar någon eller något som känns bra för dig så att du vågar ta steget att bli vuxen och upptäcka att det också finns många fördelar med det!