Kan man lita på sådana test som finns på nätet?
Hej! Jag undrar lite :)
Jag gjorde ett test om depression på internet och det stog att jag har svag depression och dystymi, väldigt hög bipolär sjukdom, extremt hög cyklotymi och hög årstidsdepression. Är det farligt eller vad är det för något? Och om det är något jag inte kan jobba på själv, hur ska jag jobba på det? Vågar inte säga till mina föräldrar. Måste man ha medicin? Måste man till psykiatrin(eller vad det heter) vid sjukhuset, alltså läggas in? Eller hoppa av skolan och inte göra så mycket i 1-2 månader? Kan man få utbrott? Är jag för ung för att känna såhär? Ska man lita på sånna test eller finns det riktiga sjukhus-professionell-test? Är jag ensam om detta?
Förlåt att det var så många frågor i en konstig fråga, tacksam för svar! Kram :)
en konstig fegis

BUP svarar:
Hej! Nej du, du är inte ensam med att kolla på olika symtom på internet. Det finns ju så många och så mycket information! Jag skulle säga att man aldrig kan lita på tester som finns på nätet, utan att man behöver en person som kan det här som gör en bedömning om hur man egentligen mår.
En sådan bedömning kan man få på BUP. Jag blir ju lite nyfiken på hur du mår och hur du har det. Om du mår dåligt tycker jag att du ska tala om det för dina föräldrar och kanske tillsammans kontakta BUP för att få en bedömning. Det är ganska ovanligt att man behöver läggas in och sluta gå i skolan. Sen är det inte heller självskrivet med medicin inom BUP, även om det ibland behövs. Det vanligaste är samtal som ska hjälpa en att ändra sin vardag för att kunna må bättre! Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!