Kan man bli utredd anonymt?
Tror att jag har adhd men vågar inte be mina föräldrar om hjälp. Var vänder man sig om man vill bli utredd men ändå vara anonym?
Hjälp

BUP svarar:
Hej! Tack för ditt brev.
Nej, man kan inte bli utredd anonymt. I en utredning med frågeställning kring adhd kommer man att behöva prata med den ena eller båda dina föräldrar för att få veta en massa saker om hur du var som liten, om något var ovanligt eller annorlunda under graviditeten, de tidiga uppväxtåren och så vidare.
Jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar om vad du tänker. Eller finns det kanske någon annan vettig vuxen du kan prata med, till exempel din mormor eller farfar eller din skolkurator eller skolsköterska? Det kan vara bra att få bolla sina tankar med vuxna och få deras syn på saken. En diagnos är också till för personer i ens omgivning så att de kan förstå och hjälpa en, och det förutsätter ju att de får veta. Om du pratar du med någon annan vuxen först så kanske du får mod till att prata med dina föräldrar sedan. Ta hand om dig!