Kan man bli av med sin Aspergerdiagnos?
Hej!
För snart fem år sen fick jag diagnosen asperger, samma diagnos som min storebror fick något år innan mej. Han har alltid velat att saker ska funka på hans sätt och ingen annans, vilket ju givetvis har skapat problem i familjen, (som för övrigt aldrig riktigt funkat som en familj bör), och skolan då han inte pratade alls där och var allmänt annorlunda. Jag fungerade ganska bra i skolan tills jag inte orkade med problemen som var hemma och skolan. Vilket resulterade i att jag mellan årskurs 5 och 6 mer och mer skolkade och stannade hemma, för att efter årskurs 6 helt sluta gå dit. Vännerna jag hade slutade jag också vara med ungefär samtidigt, alltså isolerade jag mej från omvärlden. Ungefär då gjorde man en utredning om jag också hade asperger. När utredningen var klar fick jag diagnosen asperger. Har inte brytt mej så mycket om diagnosen tills jag började läsa lite om vad det var för något. Känner inte alls igen mej i hur en aspergare är har t.ex inget specialintresse, gillar spontana aktiviter, gillar inte när livet blir monotont, har ingen större svårighet att förstå hur andra mår och känner osv. Vet inte riktigt om jag ska säga att jag inte tror att jag har asperger då jag är ganska säker på att mina föräldrar (iallafall morsan) är ganska svåra att prata med, och jag misstänker att om jag säger att jag inte har asperger så kommer dem se det som ett tecken på att jag har det. Så jag undrar om man på något sätt kan ta bort diagnosen, och hur man gör samt om man kan förstöra dom tidigare journalerna då jag anser att dem är felaktiga. Kanske blev lite väl långt men hoppas ni orkar läsa igenom och svara.
Missförståd

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som verkligen ger en fin beskrivning av hur du har det. När någon i en familj har Asperger så blir det en påfrestning för alla. Att din bror fick diagnosen Asperger kanske var en lättnad för er familj? Men det väcker ju också många tankar och funderingar om framtiden. Hur mycket ni pratade om detta vet jag inte, men du verkar ha fått dina skolproblem i samma veva som han fick bekräftat att hans svårigheter gick att diagnostisera som Asperger. Kan du se något samband?
Nu när du börjat fundera och undra över hur du fungerar och hur väl det passar med diagnosen Asperger, tycker jag du ska gå tillbaka till den som gjorde utredningen och be att få läsa den och att de förklarar för dig hur de bedömde resultatet. Du ska också ta upp att du vill diskutera möjligheten till en ny utredning. En ny bedömning kan visa att du inte har de svårigheter som utmärker personer som har Asperger. Men du får också vara beredd på att diagnosen kan bli bekräftad. Psykiatriska diagnoser är alltid färskvara. Man kan efter en ny utredning ”ta bort” diagnosen. Att få sin journal raderad är inte lätt men det går i väldigt särskilda fall. Journalen är inte bara ens egen, utan också en dokumentation av vad vårdpersonalen gjort. Det är Socialstyrelsen som beslutar om radering av en journal, och det prövas av en rad instanser på vägen dit. Börja med att tala med den läkare som ställde diagnosen. Vänta nu inte utan ta kontakt, själv eller tillsammans med dina föräldrar, med den som gjorde utredningen och begär en ny bedömning. Lycka till!