Kan inte sova!
Hej, Jag har problem med sömnen och oro speciellt på nätterna.. jag vill börja med sömntabletter just för att slippa oron och tankarna som kommer kommer på kvällen. Hur ska jag göra? kan jag börja med såna tabletter eller ska jag söka hjälp så jag får prata med någon.. snälla jag behöver hjälp / orolig tjej från västerås !
Tjej från västerås, i need help

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga! Sömnproblem är mycket vanliga men inte därför desto mindre jobbiga. Mat och sömn behöver vi människor för att överhuvudtaget fungera och när det inte fungerar får det negativa följder.
Nästan alla sömnsvårigheter har någon slags stress eller oro eller bristande sömnrytm som bakomliggande orsak. Ibland kan det handla om att man har svårt att släppa kontrollen.
När det gäller dig undrar jag vad det är för tankar och oro som kommer när du ska lägga dig? Det låter som om dessa tankar gör dig så orolig och så uppstressad så att du inte kan slappna av och somna. Har dina orostankar med skolan att göra eller kamrater eller familjen?
Oavsett vad tankarna kan handla om kan det hjälpa att tala med någon om dessa. Många gånger kan också sömnsvårigheter handla om att man inte har så bra sömnhygien – med det menar jag att man är uppe för länge, kanske dricker kaffe eller cola precis innan man ska sova, sitter framför datorn och blir uppstressad.
Det är viktigt att kroppen får slappna av innan sänggåendet – att man slår av allt så att kroppen försätts i ett avslappnat tillstånd och kan sjunka in i sömnen. Man kan också praktisera avslappningsövningar innan man lägger sig.
Jag tycker – precis som du föreslår att du ska börja tala med någon om dina tankar och den oro som infinner sig på kvällarna. Dessa tankar håller dig vaken och om du får formulera dig kring dessa kan de försvinna. Om det inte hjälper kan det vara så att du ändå under en kort period kanske skulle behöva sömntabletter – men det blir steg två.
Jag skulle föreslå dig att börja med att tala med skolsköterskan eller skolkuratorn. Skolsköterskan kan förmodligen efter att antal samtal avgöra om du skulle behöva sömnmedicin. Hon kan också remittera dig vidare till din närmaste BUP-mottagning om det skulle behövas.
Lycka till och ta nu hand om dina sömnproblem!