Kan en partner hjälpa någon att ta kontakt med BUP?
Jag undrar ifall man som partner kan hjälpa någon att söka?
Detta då det inte är relevant att be föräldrarna om hjälp samt att personen själv upplever det svårt att ta kontakt.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
När det gäller BUP-mottagningarna är det så att man kan som ungdom söka själv eller tillsammans med sina föräldrar, någon annan kan inte boka tid eller ringa och berätta om en persons problem så att vi tar kontakt utifrån det. Men jag tänker att om det är någon du känner eller är tillsammans med som behöver hjälp men inte vågar, kanske du kan börja med att följa med personen till Ungdomsmottagningen och prata med en kurator för att eventuellt senare gå vidare någon annanstans? Du kan också erbjuda dig att sitta brevid när personen ringer BUP och kanske att följa med till första mötet. Hoppas att du kan peppa din vän att söka hjälp!
Lycka till!