Jag vill gå i terapi med min bästa kompis
Hej! Jag har en kompis vars flickvän har tagit självmord. Innan detta så var han allmänt deprimerad men nu efter detta så vill han ta live av sig. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag har förslagit att vi går på terapi, men vet inte var man kan ansöka om det. Och kostar det pengar? Han är min bästa kompis och vet inte vad jag ska ta mig till om han tar livet av sig.
Moroten

BUP svarar:
Hej Moroten och tack för brevet!
Jag förstår att du känner dig ledsen och orolig för din kompis när han mår så dåligt. Och jag kan förstå att din kompis är förtvivlad och sörjer sin flickvän som tagit livet av sig. Jag tycker det är väldigt fint att du vill hjälpa honom och till och med kan tänka dig att gå i terapi tillsammans.
Det är inte så vanligt att kompisar går i terapi ihop, i alla fall inte på BUP. Ibland kan den som är patient be att få en kompis med som stöd, men oftast är det den unge tillsammans sina föräldrar som går och pratar. Vet din kompis mamma och pappa om att han mår så dåligt att han tänker på att ta sitt liv? Jag vet ju inte hur det är för dig, men ibland vet jag att nära vänner delar hemligheter som man kanske lovar att absolut inte avslöja för någon, allra minst mamma eller pappa. Är det så att du har lovat din kompis att inte berätta att han går och tänker på att skada sig själv? Hemligheter skall man helst bevara tycker jag, men när det handlar om liv och död och man själv är ung och kanske inte vet vad man skall göra eller säga, då måste man larma vuxenvärlden. Kan du prata med din kompis och säga att du vill hjälpa honom, men att det är lite för svårt och att hans föräldrar behöver få vetskap om hur jobbigt han har det? Din kompis behöver dig, men han behöver också vuxna som kan hjälpa honom att hantera det svåra i hans liv, just nu. Om din kompis vägrar att prata med någon vuxen, då ser jag ingen annan råd än att du måste prata med någon, föräldrar eller t ex skolkuratorn så att de kan träda in och ta sitt ansvar. Det innebär inte att du sviker eller är en dålig vän, det visar att du bryr dig och tar honom på allvar. Glöm inte bort att lyssna på hur du mår också. Du kanske också behöver någon att prata med? Sök stöd hos en vuxen som du litar på. Var rädd om dig!