Jag har adhd och känner att jag inte passar in
hej
jag vill vara som normala barn,men känner att jag inte passar in någon stans,jag har adhd.jag har flyttas från olika skoler vanliga skolanoch spesialskola där jag trivdes men dom ansåg efter3 år att jag skulle klara av vanliga skolan, men det vart jävligt jobbigt, vanliga skolan tyckte att jag skulle gå i särskola så nu är jag där trivs inte passar inte in tycker jag alla är inte som jag, har försökt tagit mitt liv jag vill inte dö men mår jävligt dåligt det enda bup gjör att ge mig medicin jag hatar mediciner
kille

BUP svarar:
Hej!
I brevet beskriver du att du har haft många skolbyten. Det är svårt för alla men extra svårt för barn och ungdomar om man har koncentrationsnedsättningar. Jag förstår att det är jobbigt och jag blir ledsen när jag läser ditt brev.
Vad var det som gjorde att du inte kunde gå kvar i skolan som du trivdes så bra i? Har du berättat för dina föräldrar att du inte trivs i skolan? Kan dina föräldrar prata med skolpersonalen om förändringar som behöver göras för att du ska trivas?
Ni behöver tillsammans prata om hur skolan ska se ut för dig. På vissa platser finns speciella undervisningsgrupper för barn och ungdomar med adhd, som har speciell pedagogik som är anpassad till just sådana svårigheter.
Det jag också funderar på är om din läkare har förklarat för dig varför du behöver ta medicin. Blir du inte hjälpt av medicinen tycker jag att du ska berätta det. I samband med medicinbehandling på BUP kan också samtalsbehandling erbjudas.
Hoppas mina tankar hjälper dig vidare!