Jag är typ hyper hela tiden
Hej jag har dylexi, adhd och asperger syndrom och jag går i en aspergerklas. Och nu på senaste tiden har jag känt mig deppig slö och grymt otålig och på lektionerna så trummar jag med fingrarna och sparkar fötterna på en stol eller i ett ellement omedvetet eller jag märker att jag gör det då nån säger till mig att sluta men jag märker inte då jag börjar. Men det jobbigaste med det är att om jag inte gör det så kqn jag inte konsentrera mig! Snälla hjälp mig hur kan jag göra för att sluta med det?????
jag gillar inte då någon rör mig eller då rycker jag till och skriker och jag värkar ha blivigt ännu känsligare för det med!
Och jag är typ hyper hela
Tiden och måste typ låta hela tiden! Vad är det som är fel på mig ????
Orolig

BUP svarar:
Hej Orolig.
Jag förstår att du är orolig över din deppighet och din otålighet. Otåligheten tror jag hänger samman med din adhd. Det du beskriver låter som en typisk rastlöshet/hyperaktivitet som ingår i en koncentrationsstörning som adhd. Mer om adhd och även om Asperger, ifall du vill, finns på www.sjalvhjalppavagen.se. Du skriver att du går i Aspergerklass, men får du även hjälp och anpassningar för koncentrationsstörningen?
Jag vet inte om du får medicin för din adhd. Om inte, så kan det kanske vara värt att pröva. Tala med dina föräldrar så de kan ta kontakt med en läkare som kan ta ställning till vad du bäst blir hjälpt av. När du träffar läkaren är det också viktigt att du beskriver hur din otålighet visar sig, att du rycker till om nån rör dig osv. ja, allt det som du har nämnt i ditt brev. Om det är så att du redan medicinerar och tycker att det har blivit jobbigare med otåligheten, kan det vara dags att en läkare ser över medicineringen. Kanske behöver dosen ändras? Men jag tänker också att du kanske behöver röra något för att kunna koncentrera dig. Det är rätt vanligt även om man inte har adhd. Då gäller det bara att komma på ett sätt som inte är störande för andra. Prata med dina lärare om det.
Hoppas du känner att du har fått svar.