Insnurrad i snören
Jag håller på att få panik!! Haft tvångskänslor nu under minst åtta år som bara blir värre. Det började med när jag var jätte liten att jag kände att jag blev insnurrad i snören och gick över snören hela tiden, som inte fanns. Jag kan fortfarande känna än idag att jag måste snurra åt det andra hållet om jag snurrat åt det hela, men det är inte det värsta idag. Jag har under minst fem år släpat ena foten i marken OMEDVETET för att det känns som om min andra fot gjort det och då måste den foten göra det. Nu har jag de senaste tre åren även fått en fixering vid fingrarna där jag måste röra vissa saker på ett visst sätt i en viss ordning med fingrarna. Det senaste halvåren nu har jag lidigt av ett jobbigt blinktics som gör att jag får otroligt ont i ögonen varje kväll. Allt detta är upptäckt av andra människor i min omgivning (förutom grejen men osynliga snören) innan jag själv uppräckt det! Sedan jag var ca 6 år har jag haft ngt som liknar RLS dvs jag skakar på benen så fort jag sitter still.. Jag börjar störa mig på detta i vardagen nu då mina tvångskänslor börjar förstöra ALLT för mig, dans, trummande, lugn vid matbordet.. Var vänder jag mig? vad gör jag? förjävligt detta!
Pauline

BUP svarar:
Hej Pauline! Du skall vända dig till den vuxenpsykiatriska mottagning där du bor. Du beskriver på ett bra sätt vanliga symptom på det som vi kallar tvångssyndrom. Om du frågat om råd innan du var 18 år fyllda, hade vi hänvisat dig hit till BUP. Så synd att du lidit så länge innan du nu söker hjälp! Det finns bra behandling mot tvångssyndrom, både psykologisk och medicinsk. Du kan läsa mer om problemet på www.ocdforbundet.se. Våga nu ta nästa steg och sök hjälp på en gång! Lycka till!