Hur tar jag reda på om jag har ADHD?
Hur kan man ta reda på om man har ADHD?
Jag e väldigt lätt irriterad. När jag blir arg/sur vill jag bara slå på nått.
Janne

BUP svarar:
Hej Janne!
Du behöver börja med att prata med dina föräldrar om att du vill ha reda om du har adhd och att det är jobbigt för dig att vara så arg.
Det kan finnas flera skäl till att man är arg och sur och slår på saker, så först behöver man ta reda på mer om din ilska. Du kan få hjälp med det på BUP. Om man sen tror att det handlar om adhd behöver man göra en utredning. Den består av olika psykologiska tester men också en intervju med dig och dina föräldrar om hur du har fungerat på olika områden under din uppväxt. Hoppas du blev lite klokare och lycka till!