Hur ska jag hantera min ångest?
Hej, Är en kille som har det svårt med mina känslor, för tillfället. Känner ofta oro och ångest. Det kan dyka upp lite när som helst, på dagen, morgonen, kvällen då jag har svårt för att somna. Jag tycker det kan bli väldigt jobbigt...vilket resulterar i att jag känner mig helt slut fysiskt. Har svårt att koncentrera mig på saker jag borde göra. Ibland känns det som om allt står still och det bara finns ett stort mörker. Märker att jag blir lätt irriterad när jag inte får vara ifred med mina tankar. Därför brukar jag ofta vara ute och gå ensam väldigt mycket. För att jag ska bli utmattad, och ibland kan ångesten och oron avta något. Det har hänt/händer saker i mitt liv som får mig att reagera på det sätt jag gör. Har/haft kontakt med människor som mår psykiskt dåligt, vill hjälpa dem och finnas där. Men ja märker att jag påverkas av det negativt för att ja själv mår dåligt , dels för att jag på nåt sätt känner deras ångest..det känns som det men jag är inte säker. Ibland kan ja uppleva nån sorts "sinnesförvirring" att ja inte ens kan sätta fingret på vad som gör att ja mår så dåligt. Och då känns det bara ännu värre och hopplöst. Det är jobbigt att leva när jag mår såhär, är rädd för att jag inte kommer kunna klara av att jobba i framtiden om jag inte lyckas bryta denna cirkel. Vet att man kan få medicin mot ångest, men vill kunna hitta en egen utväg för att må bra igen samt att få sinnesro. Vad ska jag göra?
Years Of Silent Sorrow

BUP svarar:
Hej Years Of Silent Sorrow! När jag läser ditt brev så förstår jag att det är jobbigt för dig med dina känslor av oro och ångest. Du beskriver att du gjort goda försök till att bryta cirkeln och du har metoder för att hantera din ångest. Om du söker professionell hjälp så kan du få stöd i hur du kan hantera din ångest på andra sätt och det behöver inte vara med medicin. Min rekommendation att du ska vända dig till din vårdcentral eller din ungdomsmottagning som du hittar på www.umo.se. På vissa ställen i Sverige finns det också speciella mottagningar för unga eller unga vuxna-mottagningar. På www.1177.se kan du söka dig fram och hitta vart du ska vända dig! Det finns hjälp att få!