Hur hantera nåt jobbigt som hänt?
Hej! För cirka 4 år sedan hände något som jag inte vill tänka på eller prata om. Jag var med om ett övergrepp av familjemedlem. Men eftersom jag kan skriva det här anonymt, känns det lättare att uttrycka sig. Har för det mesta trängt bort händelsen, men ibland kommer det upp i mitt huvud. Jag kan inte prata om detta med någon, det går inte, jag skäms och mår illa.
Jag gick till bup efter händelsen men jag var inte redo att prata om det, så jag slutade att gå där. Men för att jag någon gång ska sluta tänka på det och må dåligt över det så måste jag prata om det. Eller måste jag? Behöver råd, vad jag kan göra? Tror även detta ha påverkat min relation till killar, kan inte göra något sexuellt utan att må dåligt. Jag är fortfarande oskuld för jag är så jäkla rädd. Är osäker i mig själv och vill kunna leva normalt och ha en pojkvän utan att få dåligt samvete ifall jag skulle göra något med någon kille.. Hjälp mig snälla.
need help

BUP svarar:
Hej!
Jag ser två frågor i ditt brev. Den ena är hur du ska bearbeta det som hänt. Den andra är hur du känner dig i relation till killar.
När man har varit med om något jobbigt, kan det självklart kännas svårt att prata om det. Ibland behöver det gå lite tid, man kan behöva tänka lite själv innan man är redo att prata med någon. Jag tror att det är svårt att bara bestämma sig för att inte tänka på saker. Ju mer man anstränger sig för att inte tänka på något, desto mer känns det som tankarna snurrar, och att detta något får en allt större plats. Ibland kan det hjälpa att t ex skriva ner sina tankar. Men jag tror att det bästa sättet är att prata med någon du litar på.
Du skriver att du tidigare provade på BUP, men var inte redo då. Kanske är det läge nu att göra ett nytt försök? Om BUP fortfarande inte känns rätt, då kanske det finns en skolkurator eller ungdomsmottagning som du prova att vända dig till? Mer info om Ungdomsmottagningen hittar kan du på www.umo.se
Vad gäller din osäkerhet i relation till killar, oavsett vad den beror på, så tror jag att du ska ta din känsla på allvar. Jag tänker att det är viktigt att inte göra något du inte är redo för, utan ta det lugnt och lär känna killen, tills du känner dig trygg och litar på honom. Samtidigt förstår jag att du inte vill att det du varit med om ska fortsätta påverka dig. Sammantaget tror jag att det är bra för dig om du pratar med någon. Gör det!